1 sep. 2010

Nya hästbilder

Lilja är ett av mina nyinköpta ston.
Nu har vi tagit nya kort på några av våra ridlägerhästar och uppdaterat min hemsida med dom nya bilderna. Till ridläger och ridkurser här på gården så har jag köpt in 9 hästar som passar med olika ryttare. Sen har jag en tionde häst som vi lånar in när det behövs. Mina hästar bor här hela sommaren men lånas sen ut till lite olika verksamheter på vintern då jag inte har varken ridläger eller kurser. 


På gården har jag sedan mellan 5-7 avelsston och deras föl från i år och så lite hingstar och andra hästar. Totalt brukar det vara runt 40 hästar sommartid men bara runt 20 på vintern här på gården eftersom många då lånats ut.

Geira är en riktig sötnos
Det passar mig utmärkt att ha mer jobb utomhus med hästarna på sommaren än på vintern!

På vintern åker jag bort och undervisar mer (är ridinstruktör) och dessutom har det blivit en del föreläsningar på olika platser. Det tycker jag är riktigt kul och jag hoppas det är något jag kommer kunna göra mer av i framtiden.

Nu ska jag packa roller och pensel och bege mig till huset igen för att måla nästa vända i taket på pannrummet. Jag ska se om jag inte kan hitta ett skaft också för att det ska bli lite lättare. 


7 kommentarer:

  1. Hej hej du är bara så mysig ;)

    det var jätte fina hästar och du var grym på fortet

    hej då

    SvaraRadera
  2. Hej!!
    Undrar hur många kg, alltså hur tung kan en person vara för att få rida på en islandshäst?
    Har hört att islandshästar kan ta tyngre personer.
    Undrar också hur det var förr, tänkte på alla riddare med tunga utrustningar, de måste ju ha vägt en hel del när bara rustningen vägde 30-40 kg.

    SvaraRadera
  3. Lyfting då ? Vart har hon tagit vägen vår lilla pärla ?

    SvaraRadera
  4. Hej :)

    Har ni de nya huset långt från gården? Alltså bilavstånd, eller ligger de inom samma gård? det e jag lite nyfiken på :) Det gamla huset ligger vell på gården?

    SvaraRadera
  5. Det ligger ett par mil bort så det blir till att åka bil till jobbet på dagarna. Det gamla huset ligger på gården och det är förstås skönt att bo nära allt men samtidigt rätt svårt att kunna vara ledig när man alltid är "på jobbet"

    SvaraRadera
  6. När det gäller vikten som en islandshäst kan bära så är det olika från häst till häst men dom är rätt starka för sin storlek och brukar utan problem kunna ta en vuxen ryttare. En mycket stor och kraftig person bör dock satsa på en starkare hästras.

    SvaraRadera
  7. Hej! Kul att läsa din blogg! :) Vill också renovera hus...hoppas på det en dag. Under tiden får jag nöja mig med min bostadsrätt, inte illa det heller.
    Vilka lånar du ut hästarna till då? Privatpersoner? Vad kostar det i så fall?
    Sara

    SvaraRadera