8 okt. 2010

Trogna följeslagare

Mimmi och Selma är våra två hundar som är med mig hela dagarna på jobbet. Idag är det lite ombytta roller för Stefan har båda med sig till sitt jobb. Jag ska nämligen flyga till Ronneby (Blekinge) i eftermiddag för att i helgen hålla ännu en helgkurs. Det blir för många timmar hemma för hundarna så Stefan kommer har dom med sig på kontoret och i bilen under dagens jobb. Det är förstås lite extra lyxigt för hundarna med omväxling och de brukar till och med få promenader i koppel vilket annars hör till ovanligheterna här hemma. Hundarna älskar det!
Selma känns fortfarande som vår "valp" även om hon ska fylla år om ett par månader och är högre än Mimmi (gammeltanten på 7 år). Hon är otroligt lättsam och följsam och ibland glömmer man hur ung hon är.
Så här är vi vana att se dom. Mimmi ligger och vilar med uppsikt
över infarten och Selma hänger glatt med på sysslorna.
På dagarna tränar jag lite sporadiskt på lydnad och så en massa olika tricks. När fantasin brister brukar jag låta dom söka godis på gräsmattan som aktivering och igår slängde jag som vanligt ut ett par nävar kattmat på gården och sade åt hundarna att söka. Vad jag inte räknat med var Mats som kom som ett skott för att vara med i jakten. Med nosen mot marken sökte han med samma iver som hundarna och knaprade nöjt i sig kattmaten när han hittade någon. Att matskålen i stallet var till brädden fylld med samma mat brydde han sig inte om. Godisjakt var ju mycket mer spännande!
Mimmi och Mats tävlar om att vara först
Selma fick vara snabb för att hinna före Mats på godisarna.
Mer om våra hundar och om "rasen" labradoodle kan ni läsa i inläggen:

En höstig promenad

2 kommentarer:

  1. Då ses vi på söndag :) min kusin och hennes mamma ska rida för dig då så tänka sticka förbi och kolla lite :) Om min bebis inte har kommit tills dess :)
    mvh sandra

    SvaraRadera
  2. AA vad sot mats ar da! han ar som nya kurre ju=)

    SvaraRadera