14 mars 2011

Vilken födelsedagsfest!

När jag fyller 80 hoppas jag på att vara åtminstone hälften så pigg som Anders Wall är nu. När jag åkte från festen vid ett på natten i fredags var han fortfarande uppe och dansade (tillsammans med många av de andra gästerna). Han firade tydligen nästan hela veckan och det gjorde fredagens insats ännu mer imponerande.
För mig började dagen med att packa bilen full med mat, sadlar, sängkläder och annat och sedan lasta in två hästar i hästtransporten innan jag rullade hemifrån. Först åkte jag förbi Agersta och lastade ur både hästar mat och tillbehör innan jag körde vidare hem till min storasyster i Uppsala

Ombytt och klar och håret har börjat 
med att sprayas till formbarhet.

Syrran har ofta fått hjälpa mig med håret när jag ska bort på olika tillställningar och det kändes att jag var i trygga hände när jag satte mig tillrätta på barnstolen i köket (efter att ha bytt om från ridkläder och overall till kvällens klänning). 

Med lite hårspray, blommor och hårnålar så blev det en håruppsättning helt i min smak som dessutom matchade både örhängen och armband. I och för sig missade jag det planerade tåget men det var det värt och jag blev bara en kvart sen till lunchen. 


Klar för avfärd. Blommor i håret och bak på klänningen.
Där hade ett stort gäng tidigare stipendiater samlats precis som varje år och bjöds på en otroligt god lunch på Myntkrogen (som är Kungl. Myntkabinettets restaurang och café). Anders fick en blomsterkrans på huvudet och det sjöngs för honom flera gånger. 
Sedan var det som vanligt lite ledig tid innan kvällens stipendieutdelning och jag passade på att fika lite och ta det lugnt en stund. Det blev sedan traditionsenlig stipendieutdelning på Kungl. Musikaliska Akademien där några av musikstipendiaterna fick framföra musik och de andra stipendiaterna fick hålla sitt tacktal.
Årets stipendiater satt på scenen och fick hålla tacktal
och Anders Wall delade ut stipendierna till var och en.
 Eftersom det var 80 års kalas för Anders så blev det inte bara en lättare buffé till middag utan alla de 450 gästerna begav sig till vinterträdgården på Grand Hotel. God mat, flera tal och framträdanden och sedan dans som skull vara till sent på natten. 
Det var mäktigt och otroligt vackert inne i vinterträdgården på Grand Hotel.
Jag tillhör gruppen Landsbygdsstipendiater och en av stipendiaterna från ett tidigare år, Erik, är väldigt road av smällar och dynamit. Det blev ett fyrfaldigt leve och en kanonsmäll på det.


Jag hade sedan tidigare bokat in en helgkurs på Agersta så vid ett fick jag bege mig till Uppsala där jag hämtade min bil och körde de sista milen till Agersta för att sova. Tre på natten stupade jag trött men nöjd i säng och sedan följde en fullspäckad kurshelg med ridlektioner, matlagning och förstås också melodifestivalkoll på lördagen. När jag väl kom hem igår kväll så hann jag bara äta middag och kolla solsidan innan jag somnade vid halv tio. Helgen blev rätt fylld av tvära kast (overall/klänning/overall) men som helhet var det tre toppendagar.

3 kommentarer:

  1. Du verkar verkligen ha haft fartfyllda dagar. Men huvudsaken är att du ha haft de roligt.
    ha en trevlig vecka. Kram

    SvaraRadera
  2. Sååå fin du va i håret!! O klänningen i blått va jättefin me :)
    En härligt rolig helg måste du ändå haft, kryddad med lite av varje, hihi!!
    Ha de gott
    Kram
    Ewa

    SvaraRadera
  3. Vikken smäll! Vilken vacker stipendiat och vilken härlig fest det verkar ha varit!

    SvaraRadera