18 juni 2011

Katastof Fredag + Lördagspresent!

Igår var verkligen en skitdag på alla sätt. En stor miss på kontoret kostade mig en massa pengar och när jag väl kommit över det hände nåt som inte får hända. Hela min flock med ston och föl gav sig av från hagen och dundrade iväg på vägen. De hade varit så ystra när de släpptes till en ny hage att de i allt högt gräs missade att grinden var stängd och när en sprang ut följde alla med. Jag tog kraftfoder och grimma med mig i bilen, Stefan tog fyrhjulingen och grannen följde med på cykel. Vi hittade snabbt de glada hästarna som var uppspelta efter språngmarschen och utan att tveka följde de mig sedan på led genom skogen ända hem till hagen. 
 Genom regnet som öst ner hela dagen kom vi så till slut hem, skakade, blöta och trötta. De enda som verkade må bra av utflykten var hästarna som glatt sprang in i sin hage och ställde sig och betade nöjt. 
Det blev som tur var en lugn kväll efter det och som plåster på såren möttes jag i morse av två små underbara fölungar! Det var mitt sto Dimma som stolt visade upp sin underbart söta lilla tjej (skimmel född musblack) och så ett sto som ägs av en Jenny i Varberg som hade en fin välrest liten brun hingst vid sin sida. 
Dimma (som egentligen heter Þoka som betyder dimma på isländska) har bott här i ett år och det här är mitt första föl efter henne. Hon är redan 23 år fyllda och det känns helt underbart att hon gett mig en så fin tjej efter min förra hingst Örn som nu är såld till Öland. Hon är ganska liten i växten, men kom också två veckor tidigt så hon växer nog på sig med tanke på sina stora föräldrar. Nu behöver jag förstås återigen ett namn till den lilla dockan och ni får gärna hjälpa till. 
Stolt mamma med sin vackra dotter.
Dimma var väldigt beskyddande och lämnande flocken när de blev för närgångna.
Lilla tjejen travar redan med fin aktion i hagen bara ett par timmar gammal.
Kostur är pappa till denna söta grabb som ska flytta till sin ägare utanför Varberg så snart han och hans mamma är redo för resan. Ägarinnan hälsar att hon gärna vill ha namnförslag till honom också.
 

14 kommentarer:

  1. Mist eller Mista (mist = dimma på engelska) vore fint! :) Härligt att dagen ordnade upp sig till slut!

    SvaraRadera
  2. Hon kan väl få heta Dokka? Eller kanske Prinsessa (som mitt skimmelsto heter). Lycka till med henne. Mvh Pia

    SvaraRadera
  3. Varför inte Mýsla = Den lilla Musflickan.

    SvaraRadera
  4. Åh! Ska inte Dimmas föl heta Disa? :P
    Emelie i Varberg

    SvaraRadera
  5. jag tycker att Dimmas söta fölunge ska heta: Alfdis som betyder Älva

    den söta lilla grabben tycker jag ska heta: Bakkus som betyder Vinguden

    kram Evelina

    SvaraRadera
  6. Jag är dålig på namn men det är riktigt fina godingar som sett dagens ljus i dina hagar. Önskar att jag vore där när de är några timmar "gamla", unga.
    En glad Lax tycker bilderna talar för sej själva

    SvaraRadera
  7. Namnförslag på stoet Dyfra, Diljá. Dis, Dagrún

    Hingsten, Kandis, Kjalar, Krakki

    SvaraRadera
  8. Ser ut som en Gletta tycker jag ;) Och hingstfölet Sindri ;)
    Riktigt fina föl båda två. Lycka till med de <3

    MVH
    Edda

    SvaraRadera
  9. hingsten : Bakkus (Vindguden)

    sto : Dagrenning (Soluppgång). Det hade passat bra med Drauma (Dröm) eftersom du äntligen fick ett föl som blir skimmel, en dröm blev sann! :)

    SvaraRadera
  10. Oj, vad jobbigt med alla hästar som smet iväg!!! Men stort grattis till fölen!  Mina förslag till namn för stofölet är: 
    • Dís  = Ung flicka, gudinna. Eller:
    • Dukka  = Docka. (Blandning av Dimma och Þoka.)
    Och till hingstfölet:
    • Kongur = Kung. Eller:
    • Kólfur = den snabbe, litet spjut, eller pil.
    Ha det gott!
    Kram, Helena

    SvaraRadera
  11. lite namnförslag till lillhingsten:
    draumur-dröm
    vinur-vän
    trausti-pålitlig

    SvaraRadera
  12. lite namnförslag
    bambu
    Oscar
    Vicki till

    SvaraRadera
  13. Hur gamla kan ston vara för betäckning? Mitt sto är 17 för tillfället men pluggar så hinner inte ta föl på henne nu. är färdig om 3-4 år. Är det försent då? Hon har haft ett föl innan när hon var 4-5 år.
    mvh Ida :)

    SvaraRadera
  14. Hej Ida.
    Om ditt sto har fått ett föl tidigare så borde det inte vara något problem att vänta ett par år till men jag skulle nog inte vänta så länge som 3-4 eftersom hon då blir över 20 och det är stor risk att hon inte är lika fertil vid det laget.
    Ett sto som går med föl tar dock inte mycket tid så det passar väl perfekt parallellt med studier, eller?
    Lycka till!

    SvaraRadera