30 sep. 2011

Ikväll drar jag norrut

Jag var där senast i mars och nu ska jag tillbaka till Bromees som har sin gård i Indal (en bit från Sundsvall) och hålla en helgkurs. Overallen ska jag förstås packa (den är en av de saker jag skrev om i Det bästa med vintern!) men till skillnad från i mars så bör jag kunna skippa broddarna. Då var ridbanan som en stor isbana och hästarna fixade det förstås med sina broddar men själv fick jag spänna fast såna där man köper på apoteket för att kunna promenera utan risk att ramla omkull. 

Innan jag kör norröver ska jag vara: hästhandlare, hästbonde och ridinstruktör. Först ut är några som ska kika på mina årsföl och även prova min fina Venus. Sen ska veterinären Id-kontrollera och chipmärka alla föl och så till sist kommer ägarna till en häst jag haft i träning för att få lite undervisning. Att rida till (alltså utbilda) en häst är ju bara halva jobbet om man vill hjälpa ekipaget, det gäller ju att man kombinerar med lektioner så att ägarna själva kan använda sig av det nya jag lärt hästen. 
Hoppas fler av er får chansen att vara ute idag för såna här septemberdagar är så jäkla fina!
Mist och Aladdin är två av årets gulliga föl. Riktiga linslusar är dom också!
Stora och tjocka efter sommarens bete. Stona Freisting och Leista
(Avelsstona) hjälps åt att klia varandra.

Mist är ett av fölen som ska chipmärkas idag. Hon kompenserar ofta för
sin litenhet med att stå högst upp på en av kullarna i hagen och spana.

5 kommentarer:

  1. Susanne Lindström30 september 2011 kl. 17:07

    Tack för visningen idag:-) Hälsningar Susanne

    SvaraRadera
  2. Är Mist fortfarande så mycket mindre än de andra fölen? Tror du att hon kommer växa till sig eller förblir hon mini-liten?

    SvaraRadera
  3. Jag vet faktiskt inte om hon kommer växa till sig. Hon är fortfarande mindre än de andra men någon dvärg är hon inte direkt. Förhoppningsvis blir hon en häst mellan 130-135 när hon är vuxen.

    SvaraRadera
  4. Saknar dej här på bloggen!! Ha nu en bra kväll både du och Stefan! Kram Barbro

    SvaraRadera
  5. Men Barbro, jag uppdaterade ju senast idag. Har något blivit fel så du inte kan se mina senare inlägg?

    SvaraRadera