27 nov. 2011

Hjälp mig få julstämning!

Jag tror inte jag är den enda som har det lite kämpigt att få till julstämningen här hemma nu när det blivit första advent. Regnet piskar fönsterrutorna och gräset lyser grönt både i hagarna och på gräsmattan. Idag hängde jag upp min Uppsalalykta i köket (som i Advent på Hökebo i fjol) och hjälpte mig en bit på vägen, men långt ifrån julstämning. Vad är era bästa tips?
Pyssel och bak?
Bästa köpen?
Jo, jag behöver helt enkelt hjälp att få till det nu när det saknas fjolårets Underbara snö!  
Jag är en av dem som längtar massor efter minusgrader och snö. Marken blir hård och tålig mot hästhovar, kvällarna blir ljusare och allt fult och höstgrått blir gnistrande och fint. Men i brist på det är snö måste jag alltså göra något annat för att få till stämningen och jag behöver hjälp med vad.
Uppsalalyktan har sin givna plats men det behövs mer! Utanför fönstret kan ni se mina gröna vinterhagar där hästarna fortfarande betar en del mellan fodringarna.

5 kommentarer:

  1. En amaryllis, några hyacinter som fyller huset med sin doft och så bakar du dina världens godaste lussebullar med mandelmassa. och så hoppas jag du får dagar då du bara får sitta och njuta av allt du gjort i år - igen.

    SvaraRadera
  2. Lite julblommor och så nån god juldoft...det räcker!!! Speciellt nu när de är liiite snö utanför :)
    Tänk att 1a advent blev vit till slut :)
    Kram på Er
    Ewa

    SvaraRadera
  3. Hyacinter! Det ska jag fixa. En amaryllis fick jag av pappa för några dagar sedan och den kommer nog blomma fint om en vecka eller två. Ska skaffa en krans också att hänga på dörren tänkte jag och så får jag fundera vidare på fler juldofter...
    Fortsätt gärna komma med inspiration!

    SvaraRadera
  4. jag sätter alltid ihop ett pepparkakshus för att det sprider sån god juldoft!

    SvaraRadera