26 jan. 2012

Vår julklapp till oss själva

Funderingarna kring ny bil har ju pågått rätt länge här hemma som ni kunnat läsa i inlägg som "Biljakt är vårt kvällsnöje!". Till slut bestämde vi oss för modell och sedan började vi leta och till slut dök vår bil upp. I mellandagarna flyttade den in på gården och jag tror jag kan tala för oss båda när jag säger att det var kärlek vid första ögonkastet. Så många smarta funktioner (bland värme i ratten!), så skön att köra och som den moderna diesel den är så drar den dessutom betydligt mindre än den gamla Volvon. 
Det är ett väldigt lyft i körgläde och komfort. Sätesvärme, farthållare, automat och dessutom en fungerande AC. Det behövs inte mycket mer för att jag ska vara salig!
Än har den inte fått något namn (tips någon?) men den känns som en självklart medlem av familjen Höök/Blomquist redan. Jag måste nu se till att ta BE-kort för att kunna dra hästtransporten bakom nya bilen. Tills vidare får hästarna resa bakom Volvon.
I julklapp av Stefan fick jag dessutom en Gps till nya bilen så nu kan jag tryggt resa till okända platser utan hjärtklappning och felkörningar (som följd av mitt extremt taskiga lokalsinne).
Vår nya pärla!

14 kommentarer:

  1. Bra beslut Thilde att du satsar på ett BE-kort!

    Den ivriga

    SvaraRadera
  2. Bra beslut min make älskar BMW och kallar dem alltid för BUMSE så tycker det är ett passande namn :-)

    SvaraRadera
  3. Bmw är fina bilar.

    SvaraRadera
  4. Jag kallar min honda som jag har för blue dimond kanske er skulle kunna kallas black dimond. he he . nej allvarligt talat kan nu ju kalla den för bmw kort och slätt..

    SvaraRadera
  5. Har någon kört på nåt? Kofångaren och därunder på höger sida, ser kvaddat ut! För övrigt en mycket bra bil!!

    SvaraRadera
  6. Vad är det för model? Blev ju lite nyfiken =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en BMW X3 med 2.0 liters dieselmotor.

      Radera
  7. Inget kvaddat så det måste vara den blöta lacken som skapar en synvilla.

    SvaraRadera
  8. fin! en fråga, hur många 15kg's hundar får plats i bagaget??

    SvaraRadera
  9. Grattis till nya bilen!

    SvaraRadera
  10. 2013 ska det bli ändring på vad man får dra med B kort, kommer att få dra mer då.

    SvaraRadera
  11. Ja vi får väl säga "BRA VAL" även om jag åker Volvo. Men den flyttar ju in på en Hästgård och den är ju svart så då är inte valet svårt tycker jag. Svarten. Gamle Svarten .
    Nysvarten. Dinsvarten. Minsvarten. Jag bryr mig egentligen inte om namnet bara den fungerar och står ER till tjänst när den skall användas, den är en bruksvara och måste fungera. Ha de bra med Nysvarten i alla fall.
    Hälsningar till ER båda. En glad Lax

    SvaraRadera
  12. Jag skulle nog ha valt en billigare bil, med betydligt
    större bagageutrymme, för det verkar vara litet i denna bil.
    Det finns ju bilar, som man får dra hästsläp med B-körkort.

    SvaraRadera