19 mars 2012

Nu har jag lärt mig knepen!

I helgen var jag med på en bakkurs för självaste Fabian Flink och lärde mig massor om surdegsbak i synnerhet och bakning i allmänhet. Det blev valnötsbröd, baguetter, bullar och en massa surdegsbröd i ett hisnande tempo med den väldigt inspirerande Fabian som skicklig lärare. 
Jag älskar ju att baka, men har alltid haft ett surdegsproffs i familjen (min storasyster) så det där med surdeg har jag aldrig riktigt vågat ta mig an. Nu när hon flyttat med familj till Österlen (Läs mer om familjens satsning) så är det dock upp till mig att lära mig om jag ska kunna njuta av gott bröd. 
Nu är jag taggad att börja öva mig för om det är något jag är övertygad om så är det att jag kommer behöva öva mig en del innan jag prickar in så fantastiska resultat som vi smakade i helgen. 
Vi bjöds förutom nya lärdomar även på härlig fika, förkläden, inspiration och massa smarrigt bröd att ta med hem. Kan verkligen rekommendera kurs hos Fabian och det gäller bara att man är ett gäng på 7-8 personer som kan avsätta en lördagseftermiddag och en söndag till det här med bakning. Eller så kan ni bara svänga förbi hans bakbod i Enköping och fika eller köpa med riktigt gott bröd hem.
Fabian hade en väldig snits med kniven när han snittade bröden innan bakning.
En riktigt härlig ung är förstås ett måste i ett äkta bageri.
Det smakar lika gott som det ser ut!
En av kursdeltagarna fick lära sig använda brödspaden.
Det blev gott om fikapauser och vi bjöds på högklassigt fika med dricka från Saltå kvarn och tårta gjord av prisbelönta konditorn Frida Leijon. Mums!
Det blev även massor av bullar på söndagen mitt i allt surdegsbak.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker som du om att baka du kanske kan lära ut några tips.Ha nu en fortsatt bra dag du och Stefan. Kram från Barbro

    SvaraRadera
  2. WOW! En till expert bagare i familjen, vilken lyx. Men jag hoppas att du inte överger ditt vanliga sätt att baka världens godaste saffransbullar och vaniljbullar.

    SvaraRadera