7 apr. 2013

Jag längtar till Island!

Första gången jag reste till Island var jag 11 år och det var då jag träffade hästen Hugur som nu 23 år gammal fortfarande är min absoluta favorit, Sedan reste jag tillbaka som 14 åring för att sommarjobba och blev helt kär i landet. Det var då jag bestämde mig för att jobba med hästar när jag blev stor (När jag valde att bli bonde). Efter lite skola och ett år i USA blev det jobb i nästan tre år på Island innan jag flyttade hem och startade företaget Frostimport. Eftersom huvudinriktningen i början var att importera och sälja hästar så reste jag till Island varannan månad för att provrida och filma saluhästar. Jag bodde hos familjen jag jobbat hos och reste runt mellan en massa gårdar. Vissa ställen var riktiga nitlotter där en halv dag gick åt till att provrida mer eller mindre galna hästar innan vi gav upp. Andra levererade varje gång och då återvände vi ofta. På Island är vädret väldigt ombytligt så det har blivit många turer i hagelstormar och snöoväder vilket förstås gjort det lite svårt att filma saluhästar emellanåt. Island är otroligt vackert och speciellt på många sätt. För oss som blivit kära i landet blir det ett slags beroende som är svårt att vara utan. Det är både kulturen, landskapet, hästarna och människorna jag saknar. Nu är det ett par år sedan jag var på Island senast (och då kom vintern) vilket är det längsta uppehåll jag haft sedan jag var 14. Hoppas på att få till en resa om inte alltför länge och kanske blir det då tillsammans med Elsie. 
Här kommer lite bilder från det underbara Island.
Hästarna tar paus under en av alla de långturer jag fått vara med på.

Lite drickpaus för oss ryttare också.
Ridning på Island är något alldeles speciellt!

1 kommentar:

  1. Thilde,

    sa spannande att resa till Island med Elsie och visa alla harliga stallen, manniskor och dela erfarenheter tillsammans!
    Onskar en harlig borjan pa varen!

    Walesarna

    SvaraRadera