23 aug. 2011

Biljakt är vårt kvällsnöje!

Jag och Stefan har under en längre tid varit på jakt efter en bra bil och sålde båda varsin för att finansiera en bättre gemensam bil. Sedan vi sålde dessa lite bättre bilar (en Opel Astra och en Vovo XC) för ett år sedan så har vi puttrat runt i min gamla grå Volvo från -91 och i vår lilla pyttebil "Putin" (Merca A-klass). Drömmen har varit en bra fyrhjulsdriven dieselbil eftersom jag kör mycket med hästtransport. 
Vi hade siktat in oss på en Subaru Outback (som jag skrev i inläget: En massa onödiga fakta) men så igår så stack vi till Gävle för att äta och passade då på att provköra en sån och blev rätt besvikna på den. Växelspaken kändes skramligare och skräpigare än gamla Grållans och det kändes ju halvbra med tanke på prisskillnaden. 
Väl hemma var det annonssök på Blocken som gällde och nu funderar vi istället på en Opel Insignia. Fyrhjulsdrift, diesel och bränslesnål bil precis som vi vill ha det. Någon som har någon erfarenhet av den bilen?
Numera kommer alltså många av våra gemensamma kvällar fördrivas framför Blocket i jakt på den rätta bilen. Ikväll blir det dock en kväll i huset för oss båda, men först ska jag till Tierp och engagera mig lite i kommunpolitiken där. Har valts till vice ordförande i en beredning som ska fundera lite kring hur Tierp ska profileras. Det kan behövas tror jag för själv hade jag i alla fall en hel del fördomar om Tierp innan jag flyttade till kommunen. Har du något bra att berätta om Tierps kommun? Eller någon fördom? Berätta gärna i en kommentar!
Kom också gärna med era tips på bästa fyrhjulsdrivna dieselbilen. Är Insignia det bästa valet?

Så här ser Opel Insignia ut. Någon vit bil ska vi dock inte ha!

22 kommentarer:

  1. Men nu sjutusan vad jag blir imponerad. Hinner du med att engagera dig i politiken också?! Du är fantastisk och det behövs just många med det engagemanget, med den osjälviskheten inom politiken. Fler som vill jobba för allas bästa och inte bara för sitt eget bästa. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Jag har en Subaru Outback och är helnöjd. Har visserligen automat och inte manuell, bensinare och inte diesel ;)

    SvaraRadera
  3. En crv eller range rover?

    SvaraRadera
  4. Opel har jag sällan hört gott om...har själv VW Passat, diesel, och är grymt nöjd. Mkt bränslesnål och skönt att köra. Vet dock inte om den finns i fyrhjulsdrift...

    SvaraRadera
  5. XC70 dieselautomat har jag och är supernöjd. Annars är Passaten (den fyrhjulsdrivna) ett hett tips. Även Hyundai i35 (tror jag den heter) lite högre och fyrhjulsdriven diesel, funkar fint med släp efter.

    SvaraRadera
  6. Har provat på en del bilar genom jobbet (bla skoda vw passat och ford. själv kör jag opel astra privat)
    Jag har hört mycket positivt om Insignia kombi. Dock litet bagageutrymme.. =/ MEn de går fint som snus i motor och låda, är bränslesnåla men med mycket knuff i :)

    SvaraRadera
  7. Insignia är bra, men som ovan nämnde så är bagageutrymmet lite litet. Men det kanske inte spelar någon större roll i ditt fall du du oavsett storlek på bagageutrymmet inte kommer få in en häst där i.

    SvaraRadera
  8. Jag kör Ford Kuga, den bästa bil jag haft! Diesel och bränslesnål, fyrhjulsdrift och tar sig fram nästan överallt.

    SvaraRadera
  9. Vår Volvo v70 diesel med fyrhjulsdrift är bränslesnål, väldigt stadig och en jättebra dragbil! Tyvärr får den ju bara dra totalvikt 1280 kg på B-körkort, men har man BE-kort (som du kanske har?) får man dra 1800 kg.

    SvaraRadera
  10. Helt klart en Subaru. Du måste har fått tag i ett måndags exemplar när du provade.
    Med Subaru kommer du fram över allt med häst släp och allt. Mitt tips titta en gång till.

    SvaraRadera
  11. Köpte en Volkswagen Tiguan för ett år sedan och älskar den!
    Diesel, 2,0 l motor, fyrhjulsdrft, fanstastisk att dra släp med och drar ca 0,65 på blandad körning.
    Rekommenderas!

    SvaraRadera
  12. Jag drar ett hästsläp efter min Audi A6 quattro (fyrhjulsdriven) turbodiesel. Den har inga som helst problem med att dra. Plus att den är störtskön att köra. De är svindyra de nya årgångarna men vi kör men en lite äldre som inte har haft något stort servicebehov trots stort kilometerantal. Rekommenderas! Vår nästa bil blir också en Audi! :)

    SvaraRadera
  13. Jag har ett dilemma.... Jag har bara B-kort än så länge och har insett att det är i stort sett bara Subaru outback och Legacy som jag får dra min transport (1360kg) på utan att skaffa BE-kort. Gillar både Audi A4 och A6 Quattro och WV Passat men så fort det är fyrhjulsdrift på bilarna verkar de bli för tunga så att totalviken överskrids med min transport bakom. Funderar nu på alternativen att helt begränsa mig och sikta på en Subaru eller slå till och ta BE-kort. Vet inte hur jag ska göra än...

    SvaraRadera
  14. Min rekommendation till bil blir en Volvo V70 D5 xc för då har du något att slita på. Jag har kört Volvo i tjänsten och 7000 mil om året i många år. Sen tycker jag att det är bättre att du lägger till en bokstav i körkortet, för den verksamhet du bedriver så kommer du dit förr eller senare att det är bra med den bokstaven till i körkortet.
    hälsningar till ER båda fr en glad Lax

    SvaraRadera
  15. Skaffa ett BE-kort som ger dig frihet!

    Hälsningar från din ivriga läsare

    SvaraRadera
  16. Jag kör med en Saab 93X som är fyrhjulsdriven och en perfekt dragbil! Jag får dra 1350 kg med den på mitt b-körkort och att typa ner släpet 10 kg kan ju inte vara några problem? :)

    SvaraRadera
  17. Åh.. skrev en kommentar och så försvann den.. suck. Testar igen :D
    KUL att du skriver om Tierp och profilering. Vi vet nästan inget om orten men har sneglat åt det hållet då vi haft lite funderingar kring att byta bostadsort pga arbete. Så det vore ju kul att veta mer än vad som står på kommunens hemsidan såklart. Vi har barn dessutom och info kring skolor osv är alltid välkommet. Maken är hovslagare och kan ju passa på att fråga om det är gott om sådana i området? :D I bilfrågan kan jag tyvärr inte uttala mig däremot men hoppas såklart att ni hittar en bra!

    SvaraRadera
  18. Jag hade en MASSA fördomar om Tierp innan jag själv hamnade i kommunen av en slump. Här fanns nämligen massa fler gårdar med mark till salu till MYCKET lägre priser än tex. Uppsala Kommun. Just nu pågår en hel del satsningar i kommunen, men skola har jag själv inte så bra koll på eftersom jag inte har barn än. Gillar alla de mindre orterna runt Tierp bäst. Supervackert, gott om fina vattendrag och massor av orörd natur. Inne i Tierp finns alla butiker man behöver till vardags och så är både Gävle och Uppsala bara en kort bit bort med Upptåget. Ja, du hör :) Det är rätt bra helt enkelt! Dom borde dock sluta med sina töntiga TV-reklamer för de gör verkligen ingen nytta. Hovslagare är det Alltid brist på och särskilt utbildade såna. Mina åker rätt långt för att komma till mig så jag tror inte han kommer ha svårt att få jobb (om han är duktig och helst utbildad alltså). Lycka till!

    SvaraRadera
  19. Subaru legacy 4hjulsdriven jätteskön att köra både med och utan släp vi får dra 1480 kg med våran på b-kort

    SvaraRadera
  20. Hej:) tycker du skall också prova en Outback igen! Är grymt nöjd med min som får dra B körkort 1520 kg 2006 outback. Nästa Subaru blir en Diesel Forrester XD som får dra 2000 kg med BE och 1490 B körkort, tänkte satsa på att ta BE körkort då man i alla fall är på gränsen hela tiden när man kör två hästar och pakning:( Lycka till i biljakten och jag röstar för SUPER SUBARU

    SvaraRadera
  21. Ett tips med bilköp.
    Välj ut vilken bil ni vill ha och maila sen alla bilförsäljare i hela sverige. Jag gjorde detta tog 3 timmar att gå igenom. Ville ha en ford focus diesel kombi skrev i ett mail vilka specifikationer jag ville ha med slutklämmen. Jag kan hämta bilen var som i sverige och pengarna finns. Men nu vill jag ha bilen till ett bra pris så bäst pris vinner.
    Fick åtskilliga mail och lyckades pruta ner min bil 43000 kronor.... dvs första 1.5 års raset är borta och en nybil blev plötsligt värt att lägga pengar på. Enligt ford var det få som gjort så tidigare så bara att göra ett försök.
    :)

    SvaraRadera
  22. Jag säger bara: Toyota Landcruiser !

    Oavsett ålder är det en fantastisk och otroligt pålitlig bil. Nyare modeller drar väldigt lite diesel och reservdelar och service är billiga.

    Köpte nyss en från 2002 som gått 25 000 mil och är mindre orolig för den än våra nyare BMW:ar.

    Landcruiser är en bil som används i alla officiella sammanhang där kraven är stora på pålitlighet och hållbarhet.
    Lycka till!

    SvaraRadera