29 okt. 2013

Höstlov och Halloween!

Imorgon börjar ett fyra dagar långt Halloweenläger (ridläger förstås) här och om jag räknar rätt blir det för 11:e året i rad. Sommarläger började jag med redan för 12 år sedan och så hade jag jullovsläger ett tag. Det slutade jag med efter några år men Halloweenlägret har blivit en tradition. Det har varit mer eller mindre lyckade spökrundor för deltagarna varje år och en av de bästa genomfördes 2011 (Spöken och motorsågar!) då vi drog på för fullt och förutom jag och en anställd så engagerade sig även Stefan och några av mina grannar i spökerierna. Den rundan kommer vi nog inte kunna klå i år och jag måste erkänna att det är riktigt svårt att lyckas skrämma ett gäng tuffa hästtjejer. I flera år har vi inte lyckats alls trots våra förberedelser. När vi i mörkret lotsar ut tjejerna på en runda i skogen och alla vi ledare sitter där och är mörkrädda så brydde dom sig knappt. Ett "lik" (overall full med halm, upphäng i en snara) som hängde i en gran kollade dom in noga och gick sedan vidare och när en av oss (som satt uppkrupen högt upp i ett träd) plötsligt rasslade med en massa kedjor precis ovanför dem så stannade dom upp, riktade den svaga ficklampan dom fått med sig mot ledaren och konstaterade att "det är nog bara hon". Jag har alltid hållit emot och inte velat skrämmas för mycket. Jag har alltid känt mig rädd för att det ska drömmas mardrömmar och att de ska bli mörkrädda. Alla års erfarenhet har dock lärt mig att jag inte behöver vara så försiktig. Spökrundan 2011 blev till just för att vi var så less på att dom inte blev tillräckligt skrämda ett par år i rad. Vi körde på fullt ut och min oro för deltagarna visade sig helt obefogad. Visst skrek dom och avslutade ju med att i panik rusa hemåt. Men efter avslutningen på kvällen så var rädslan som bortblåst och alla kunde gå och lägga sig utan mörkrädsla eller mardrömmar.
Idag ska allt fixas med handling, hästhämtning och andra förberedelser och ikväll kommer det spånas på hur årets gäng ska skrämmas på bästa sätt. 
En gammal bild från ett tidigare Halloweenläger.

1 kommentar:

  1. Det ska bli spåännande att höra om årets halloweenläger, både om vad ni hittade på för skräck och hur tårtan ser ut i år. Du är otroligt kreativ och gör verkligen lägren minnesvärda för alla deltagare.

    SvaraRadera