2 sep. 2010

Favoritplatserna i huset

Vi har stängt av all el och vatten i huset förutom elen i källaren. Det blir en del pysslande med förlängningssladdar och annat för att kunna ordna med belysning och så är det som tur var ljust ute rätt länge också. Vi har inrättat ett litet kök i källaren bestående av en mikro.

Vårt kök i källaren
Rutinen är sedan den att Stefan tar med varsin matlåda från jobbet och jag tar med något att dricka och bestick hemifrån. Vi möts upp i huset, jobbar nån timme och tar sedan en liten middagsrast innan vi kör igång igen. Det finns ett litet bord på övervåningen vid ett fönster där vi brukar duka upp och det blir faktiskt riktigt mysigt
Stefan med favoritleksaken.
Bakom honom skymtar vår framtida tvättstuga

Igår målade jag taket i pannrummet ännu en vända och nu är det vitt och fint. Nästa moment i pannrummet blir att måla väggarna men innan dess ska jag vara med och kapa golvreglar till tvättstuga och badrum.



Stefan har hittat ett nytt favoritverktyg (Fein multimaster) som han kommer på nya användningsområden för varje dag. Inget gör honom så glad som att hitta ett riktigt bra verktyg!

Thildes favorithörna - det framtida skafferiet
Något vi har gemensamt är konsten att drömma om hur fint det kommer bli i huset. Ett av mina små favoritutrymmen är skafferiet i köket. Lite pyssel invändigt ska göras men i övrigt är det en av de saker som knappt behöver fixas. Det är inte stort men kan helt klart klassas som ett "gå-in-skafferi". Tänk va härligt!

Just nu bor bland annat hushållsassistenten, några stora grytor och mina termosar i en garderob i gästrummet eftersom de inte ryms någon annanstans. I nya huset får vi ett stort kök och jag kan lova att det kommer vi njuta av varje dag.

7 kommentarer:

  1. Åh, jag bara älskar din blogg! Lycka till med huset, stefan och ja allt! Så härligt att se hur allt går framåt, all lycka i framtiden!

    SvaraRadera
  2. Åh vad ni är duktiga! Jag blir så imponerad. Vi har själva ett renoveringshus men orkar inte hälften av vad ni gör, men det kanske beror på att vi har tre barn. Önskar att vi hade köpt huset innan barnen kom och inte tvärt om.

    Skafferiet ser toppenfint ut! Vi byggde faktiskt ett liknande från grunden i vintras efter att ha tvingats riva det gamla. Vi tittade på husets ritningar och såg att det troligtvis på 1930-talet funnits ett hörnskafferi med fönster, sedan hämtade vi inspiration från våra kompisars hus...och vi är supernöjda! Svårast var att hitta rätt sorts panel/spont.

    SvaraRadera
  3. hej, du har en super bra blogg. fint hus ni köpt :) undrar hur du får en ram och text runt bilderna?

    har ni planerat barn än? :) ska ni göra ett barnrum i huset? :)


    //malin

    SvaraRadera
  4. Huset ser så mysigt ut! Men jag skulle aldrig orka med all den renoveringen! Ni är otroligt duktiga och huset kommer att bli så fint! Älskar gamla hus, fast nyrenoverade då...;-)

    SvaraRadera
  5. Åh vilket fint hus!!och vad fint det blir när det är klart,blir riktigt avvis på er,Lycka till med allt.Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Så fint ni kommer att få det!

    SvaraRadera
  7. Hehe! Karlar och verktyg... Spikpistolen är min sambos nya favorit. Själv tycker jag mest att den verkar läskig. :P
    Ett sådant där skafferi vore ju drömmen!

    SvaraRadera