27 sep. 2013

Jag älskar labradoodles!

Få beslut jag tagit verkar väcka så starka känslor här på bloggen som mitt val av hund och det känns som ett lite längre inlägg om detta är på sin plats. Att jag för 8 år sedan blev ägare till min allra första Labradoodle har gjort att jag inte ens överväger att skaffa någon annan hundras i framtiden. De ser precis ut som en hund ska se ut tycker jag och har alla de egenskaper jag tycker är viktigast. Det är fortfarande en såpass ung ras att de inte har blivit godkända av SKK (Svenska Kennel Klubben) men det finns gott om hundraser i Sverige som inte godkänts av dem och det gör dem inte mindre värda i mina ögon för det. Det finns en sak man väljer bort om man som jag väljer att skaffa en Labradoodle och det är möjligheten att ställa ut sin hund (förutom på inofficiella utställningar för blandraser) och jag måste erkänna att det inte hade varit något som lockat mig även om jag hade en godkänd ras. Då jag alltid sysslat med djuruppfödning föll det sig helt naturligt att jag tillsammans med min mamma startade upp kennel för några år sedan för att föda upp just Labradoodles. Jag har ju främst jobbat med att föda upp hästar men min mamma har haft SKK godkänd kennel i många år och har en gedigen erfarenhet. Vi hade svårt att hitta bra hundar i Sverige och har därför importerat de flesta hundarna för England och USA. Det är inte det lättaste att hitta bra hundar utomlands men vi hade turen att få kontakt med Englands i särklass framgångsrikaste uppfödare (Kimberlenes) och även en av de absolut bästa i USA (Fernridge). Det säljs mängder med Labradoodles utomlands men att hitta en seriös uppfödare där man vet att att föräldrarna är friska och sunda och som har ett långsiktigt avelsarbete har inte varit det lättaste. När vi väl hittat uppfödare som uppfyllde alla våra krav så var vi dessutom tvungna att övertyga dom om att de skulle sälja hund till oss dvs. utomlands. Nu har vi efter flera år en riktigt bra samarbete med dessa uppfödare och hoppas det kommer fortsätta i många år till.
För att försöka få fram så bra, friska och trevliga hundar som möjligt så avlar vi bara på de hundar som har ett kanonfint temperament, friröntgade höfter och en bra päls. Vi genomför även flera andra hälsotester och många av hundarna har genomgått mentaltestning av en av Sveriges ledande etologer (med toppbetyg) och flera är utbildade vårdhundar vilket säger en hel del om deras lynne. Vi vill helt enkelt försöka föda upp så friska, trevliga och stabila individer som möjligt så att våra hundar bara ska vara till glädje för sina framtida ägare.
Vi får mycket positiv respons från våra valpköpare och intresset för rasen är mycket stort. Förfrågningarna att komma hit och träffa våra hundar haglar och kölistorna på våra valpkullar är långa. Möjligheten att kommentera anonymt här på bloggen har dock öppnat upp för en helt annan typ av åsiktsventilering. 
För att ta några exempel har det bland annat skrivits: 
"Detta är banne mig helt horribelt!! Blandrasavel med sken av seriositet??? Man mår illa när man läser vad som skrivs, finns ju inge kunskap om avel,hälsa,mentalitet eller djurskydd whatsoeverore!!!" från Anonym

En av de mer underhållande teorierna var denna:
"Tror att det kan vara lite statustänk "vi som har labradoodle har pengar" men det kan bli så "man biter sig själv i nacken" risken finns att få oseriösa köpare som lånat ihop pengar bara för att kunna briljera om att dom har köpt en hund av bondsökerThilde för 25000 papp och på det sättet höja sin egen status och få lite uppmärksamhet, ja, alla mynt har två sidor." från Anonym
Folk är verkligen kreativa när de handlar om att hitta nackdelar med vår avel. Eller hur?

En som inte lindar in budskapet är denna:
"Men jag begriper inte hur någon kan förespråka BLANDRAS AVEL. Jag som uppfödare av Rottweiler tycker att detta är upprörande att en byracka ska betinga ett högre värde som valp än mina. Herregud jag importerar väl också från andra länder Australien Japan Afganistan Ryssland Sydafrika mina hundar kostar X mer än en jävla blandis"

Fast motreaktionerna låter sällan vänta på sig och det är skönt att de arga insändarna ofta får svar som detta:
"Är inte alls insatt i hundvärlden MEN, vad kommer denna avundsjuka ifrån? Om man kan ta lite dyrare pris för valpar, gynnar inte det hundvärlden i stort? Jag menar det borde väl långsiktigt dra upp "hundens värde" på marknaden... Ok, kanske andra faktorer jag inte förstår men det känns som att folk är lite missunnsamma;) Så skit i dem, bara det jag ville säga. mvh/Frida"
eller det här:
"Det är inget fel på att köpa en goldenretriver eller en labrador.
Men det är heller inte vara fel att välja en labradoodle.
Bara en lite nyare väg att gå. Men snart lika självklar hoppas jag. 

Vi är därför väldigt glada och tacksamma över att ni föder upp dessa fina labradoodlar.
Det ger oss i vår familj en möjlighet att kunna få välja en annan stig än den vanliga. En ny stig som inte så många går och kanske missar...
Varma hälsningar: Jeannette


och våra valpköpare kan inte heller hålla sig från att ge sig in i debatten:

"Vi valde Hööks labradoodles för att de bedriver en seriös avel på fina hundar. Och ja vi har råd att köpa precis den hund vi vill ha men vi har gott om andra så kallade "statussaker" som nog sticker mer i ögonen på folk än vår lilla busiga labradoodle. 

Om den svenska avundsjukan kunde omvandlas till energi då skulle den gott o väl motsvara världens kända oljereserver" Från Sara W

Och att höra av ägaren till lilla 6 månaders valpen Tassa var också skoj:
"Hej. Jag bara måste få lägga in en kommentar om hur otroligt rolig o mysig vår labradoodle Tassa är. Hon charmar verkligen alla, så till den grad att en bekants bror köpte en från Danmark (en annan uppfödare då såklart:), å de är oxå mer än nöjda. På de hundkurser vi har gått så är hon absolut duktigast o väldigt lättlärd (hon tycker det är sååå kul med olika uppdrag) alla andra hundar är/har godkänd ras har på nåt sätt lite mer benägenhet att följa sina instinkter.
När vi var på en reklamfilms inspelning med engelska skådisar berättade flera att labradoodle är jättevanliga i England o en skådis berättade att hon hade en lagotto som tydligen var en väldigt ovanlig ras i England.
Även en engelsk veterinär som vaccinerade Tassa sa att de är vanliga i England, han kunde tänka sig att ta med henne hem, men det fick han inte såklart :)
Jag ångrar inte en sekund att vi la några tusenlappar extra för Tassa.
Folk har alltid åsikter om andras inköp när de vet priset. Onödigt och missunnsamt
.
"


Jag tycker förstås att det är intressant att få olika läsares åsikter om allt från val av tapet till hundras men jag hoppas att med detta inlägg nu sätta punkt för de ilsknaste påhoppen. Ni är varmt välkomna med er sakliga kritik om ni har en sådan och självklart är alla positiva kommentarer fortsatt välkomna. Sedan har jag ett tips till alla er som blir så arga och ogillar våra Labradoodles men som ni inte verkar ha tänkt på: Skaffa inte en sån för ingen tvingar dig!
För er som vill veta mer om våra hundar kan jag rekommendera sidan Labradoodle.se och är du sugen på valp så kan jag glädja dig med att det kommer valpar redan i mitten på november.  
Här är lite bilder på några av mina egna uppfödningar.
 
Ljuvliga Tassa i full fart på stranden.
Sötaste lilla Alice Pling på upptäcktsfärd i skogen.
Charlie är en underbar familjehund med silkeslen och fluffig päls.
Aslan (tidigare Findus) kom och hälsade på när vi hade återträff för Selmas ettåriga valpar i våras.
Först hette hon Snorkfröken men sedan fick hon det passade namnet Molly. Även denna bild är från återträffen i våras.
Vill man slippa pälsvård kan man ha hundarna kortklippta. Här är exempel på ganska nyklippta hundar från vänster: Selma, Molly och Nala

20 kommentarer:

  1. Kul att du hittat den perfekta hunden! Jag förstår känslan då jag har hittat min :)
    Vill inte kalla Labradoodlen en blandras men ett stort plus till att du avla på friska hundar med ett bra temperament. Är så trött på alla dessa oseriösa uppfödare som bara avlar och avlar (både renrasiga och blandraser). Alla hundar är lika mycket värda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det härligt när man hittat rätt! Jag har all förståelse för att det inte är Labradoodlen som är det optimala valet för alla men för mig har det verkligen stämt från start. Håller med om att oseriös hundavel är det som är fel och sen spelar det inte så stor roll om det är blandraser eller renrasiga hundar som föds upp.

      Radera
  2. SÅ bra skrivet!
    Många renras-hundar som bara avlas en massa på utan att hälsotestas på... Det är skrämmande!!
    Jag bara älskar ert hundavel tänkande! Blandras som renras, så länge dom gör alla tester och, det viktigaste, avlar på friska hundar! Är själv stolt blandras ägare! Hellre friska hundar än massavel= sjuka hundar, renras/blandras. Stå på er!!
    Ps. Älskar din blogg och längtar tills ni kommer ner till sköna Skåne, välkomna!! Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt peppande svar. Vi längtar också ner till Skåne och det är svårt att inte bli otålig nu i väntan på flytt. Det ska verkligen bli härligt att få bo nära familjen, på en sån fin plats och dessutom på en gård vi blivit helt kära i :D

      Radera
    2. Nu är det ju precis tvärtom. Renrasiga måste genomgå tester för att få gå i avel. De som sysslar med blandrasavel är oseriösa som bara avlar för att tjäna pengar på dåliga hundar. Skattefria pengar.

      Radera
    3. Att köpa hund utan stamtavla är som att gå till läkare som saknar legitimation. .Okunniga och dumma människor, förbjud blandraserna. Det finns inget som heter labradoodle, schabrador eller cockapoo. Man förstår våra raser och även för de uppfödare som försöker föra rasen framåt. De flesta blandraser uppnår itnte ens en ålder på 1 år. Skrämmande, eller hur. Värdet på en blandras ligger på hundra kronor, men det tas hutlösa priser på rent skräp.

      Radera
    4. Hej! Alla raser är resultatet av medvetet korsande av andra raser och att SKK inte godkänt en ras är inte detsamma som att den inte existerar. Jack Russeln börhade medvetet avlas i slutet på 1700-talet men blev inte godkänd av SKK förrän 2001. Det säger väl en del om att SKK inte är det som ger rasen dess erkännande? Det finns seriösa uppfödare av renrasiga hundar men det finns också oseriösa uppfödare av renrasiga hundar. Jag har mött bägge och för mig är inte renrasig likställt med att uppfödaren blir seriös. Alla våra hundar hälsotestas på samma sätt som renrasiga hundar och vi har valt att följa alla SKK´s regler i väntan på att labradoodlen blir en godkänd ras. Jag är medveten om att det kan dröja men jag anser att det bara är en tidsfråga. Sedan har alla våra hundar stamtavla bak till pudel och labrador. Vi har hundar som är så långt som 30 generationer labradoodle där varenda hund bakåt har godkänt resultat på höftledsröntgen (avläst av SKK). Att våra hundar skulle leva kortare är ju ett jättemärkligt antagande. De är friska, sunda och trevliga individer efter friska sunda och trevliga individer. Alla våra valpköpare har väntat länge, gjort ett medvetet val och hittills har alla våra valpar fått helt underbara egna familjer. Ingen spontanköper en labradoodle från oss med tanke på kötid och priser.
      Kom gärna på en av våra träffar som vi anordnar två gånger per år så kan jag berätta mer om hundarna och avelsarbetet om du känner dig oroad över vår uppfödning. Nästa planeras äga rum i Maj i Brösarp så håll koll på vår facebook (Pomonadalens labradoodle) eller vår hemsida (labradoodle.nu) om du är nyfiken på att veta mer.
      Sedan handlar det självklart inte om skattefria pengar. Jag driver ett företag och i valpens pris är 25% moms och vi betalar vår skatt precis som alla andra företag. Att jag är företagare ger även köparna en större trygghet då de omfattas av konsumentköplagen. Hittills har vi inte behövt köpa tillbaka en enda hund och det ser vi som ett kvitto på att våra hundar verkligen blir uppskattade familjehundar varenda en (och flera har även utbildats till vårdhundar, diabeteshundar och likn.)
      Mvh
      Thilde

      Radera
  3. Tänk att människor har lust och tid att slösa bort sitt liv på att vilja härska över andra, och ta sig rätten att avgöra hur det "ska" vara. Upphör aldrig att förundras. Det är rent löjligt - finns det någon "ras" idag som är helt ursprunglig, och vad betyder för övrigt "ursprungligt"? Alla raser har ju från början avlats genom att korsa hundar med olika egenskaper beroende på vilka drifter man vill förstärka. Jakt av olika slag, vallning, vakt, spår, sök osv. Man kan läsa om vilken "ras" som helst hur den tagits fram genom korsning av olika raser och egenskaper hos individer. Renrasig? Eller hur, det finns inga "renrasiga" hundar i den bemärkelsen att de är så som "gud skapade dem", utan människan har ett eller flera fingrar med i spelet. Och inte alla raser är sunda, det finns raser som knappt kan andas, som inte kan röra sig normalt, som har uttalade nervösa besvär, som har stor risk för magomvridningar, eksem, hjärtfel osv, osv. Är det ok? Inte enligt mig, och inte enligt många många andra. Djurplågeri tycker jag. Varför skulle det vara fel att fortsätta med det människor har gjort hur länge som helst - att försöka hitta sätt att korsa olika hundars egenskaper för att få fram en frisk och ändamålsenlig ras som kan njuta av sitt liv, och som vi människor kan leva tillsammans med för att vi älskar dem! Så länge det sker med kunskap, omsorg och kärlek kan det inte bli fel, och att det är en kennel för "renrasiga" (???) hundar är ingen garanti för att det är till hundens bästa. Det finns oseriösa människor överallt, och tack och lov även seriösa. Följer med intresse hur det går i framtiden för era hundar som i mina ögon verkar vara helt underbara personligheter! Kanske är det den världsomfattande och till synes obotliga "sjukdomen" AVUNDSJUKA som plågar dem som kritiserar er? Jag blir lycklig av att läsa din blogg, och av hur ni skapar ert liv genom att göra det som känns rätt för er och är glädje och mening för er! Hurra för dig och din man, Thilde!!! Jag menar det verkligen, och jag beundrar dig/er!!! Fortsätt så, och låt ingen förmörka era drömmar och er glädje! Det är rent otroligt barnsligt att tro att folk vill skryta med att ha hund från er för att ni träffats genom TV - var kommer sådana antagande ifrån? Det är genom sig själv man ser andra, självinsikt kan göra ont men är ack så nyttigt.

    Jag beundrar er, fortsätt era drömmar :-)

    Färgglada hösthälsningar från Lena i Bohuslän, själv ägare till en storpudel som inte är godkänd för att den har fel färg... Men så älskad av oss, och en så otrolig glädjespridare, inte minst för vår yngste son som har en funktionsnedsättning - hunden är hans bäste vän. I vår familj har vi inga rasfördomar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj vilka kloka ord Lena! Blir alldeles glad av att läsa det.
      Och visst var det en kul kommentar om att folk skulle köpa hund bara för att den kom från "bonde söker fru Thilde". Hahaha, det var därför jag tog med den kommentaren i inlägget. Att anta något sådant är ju verkligen komiskt :-)
      Är verkligen tacksam att jag har läsare som dig!
      Grattis till att även ni hittat rätt hund för er. Tänk va de ska vara petiga med färger och så. Visst måste väl hälsa och lynne vara viktigare??
      Hurra för dig och din familj Lena!

      Radera
  4. Allvarliga fel

    Hyperaktivitet, blyghet försagdhet, aggressiva mot människor eller andra djur, kvick, gläfsande, överspänd, saknade pigment, överbett underbett eller trånga munnar, korrigerad färg, krokig eller tekanna svansar, svaga eller harfötter , tunga eller otympliga byggda, kobenta, svankryggar.

    Går de att registrera i SKK (Svenska kennelklubben)?

    Ja, men som blandras och inte i något rasregister. De är inte en godkänd ras i Sverige

    Allt som glimmar är inte guld.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lägger upp en hel lista med problem men hänvisar inte till vad det gäller.
      Har aldrig stött på några av dessa fel i våra hundar så jag vet inte vad du försöker säga?

      Radera
  5. www.bustorp.se/fragor-och-svar
    härifrån fick jag uppgifterna, jag har INTE sagt att du har haft problemhundar men det är fel som tydligen ligger i rasen, men så är det med blandrader, ingen vet hur det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gäller det här först och främst Australian Labradoodles som innehåller fler raser än de labradoodles vi har. Vi är mycket nogranna med att hälsotesta våra hundar och har haft friska hundar i flera generationer. En lista med defekter som kan finnas hos en hund kan nog göras för alla raser (renrasiga och blandraser). Mängden potentiella ärftliga sjukdomar ökar förstås om man blandar i en hel drös med hundar. Listan över ärftliga defekter som kan finnas hos Grand Danois (som min ena syster valt att skaffa) eller Fransk Bulldog (som min andra syster äger) är nog mycket omfattande så precis som när man skaffar vilken hund som helst ska man vara noggrann att köpa från en uppfödare som är nogrann med att hälsotesta sina djur och trots det finns inga garantier för att hunden kommer leva ett långt och friskt liv. Jag har aldrig behövt uppsöka veterinär med mina hundar men det har tyvärr systrarna fått göra flera gånger redan.

      Radera
  6. Labradoodle har väl sitt ursprung i Australien, eller?? varifrån importerade du dina hundar? Ja, alla raser är behäftade med fel mer eller mindre, och det är ju just det man kollar när man köper renrasigt, om rasen har mycket problem kanske man ska tänka om och välja en annan, sundare ras. Många raser är tyvärr söderavlade. Jag tycker att båda sidor av "myntet" ska visas, man kan lätt få uppfattningen att Labradoodle är den helt perfekta hunden, men det finns genproblematik där också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns som australiensisk labradoodle men våra hundar är från England och har enbart Labrador och pudel i sig från grunden. Vi gör hälsotester precis som vilken uppfödare av "renrasiga hundar" som helst. Labradoodlen är ännu för ung för att vara godkänd av SKK men att kalla den blandras tycker jag är fel då den medvetet avlats i många generationer. De uppfödare vi köpt hundar från är mycket noggranna med sina hälsotester och allt sånt finns det förstås papper på. Labradoodlen är inte mer perfekt än någon annan hund, men den är den perfekta hunden för mig (och många andra) precis som Grand danois och Fransk Bulldog är de perfekta hundarna för mina systrar. Min pappa, min mamma och min bror är alla ägare till Labradoodlar dock :)

      Radera
  7. Det här med att någon köper hund av dig för att du är "kändis" kan det ligga mycket i. Det finns hur många raser som helst som fått sin status just från exponering i olika medier och i samband med en viss person, och blivit totalt sönderavlade, t.o.m. Kakaduor, som alla skulle ha efter en TV-serie, Döskalleapor efter Pippifilmerna, så visst påverkas folk det kan du aldrig snacka bort, och världen kryllar av halvknasiga människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla hundar som exponeras i media kan förstås ses som marknadsföring. Paris Hilton bidrog exempelvis till att chihuahuan blev så omåttligt populär att det började smugglas in valpar. Att folk skulle köpa hund av mig för att jag är kändis försöker jag inte snacka bort. Det skrattar jag faktiskt bara åt. Jag är verkligen en B-kändis som syntes i en dokusåpa för 4 år sen. Att kronprinsparet i Norge, Tiger Woods osv. osv. har Labradoodle kan däremot ha bidragit till dess popularitet. Det håller jag med om. Obama valde mellan Portugisisk vattenhund och Labradoodle men valet föll sedan på Portugisisk vattenhund. Man kan ju bara gissa vilken efterfrågan det hade blivit om han valt Labradoodle istället. Sånt påverkar alltid men att folk skulle skryta med att hunden kommer från "Bonde söker fru Thilde" tror jag faktiskt inte på. Dessutom kommer de festa från min mamma. Är det också status?

      Radera
  8. helt sjukt vad folk kan vara trångsynta? friska trevliga hundar som är lättlärda och glada jämt kan ju inte vara fel... varenda hund borde vara som Vichy <3

    SvaraRadera
  9. Vad menar du med att din mamma har haft SKK godkänd kennel ? Har haft ... varför inte längre ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Labradoodle som vi föder upp är ju inte en godkänd ras och därmed är SKK förstås starka motståndare. jordbruksverket har däremot godkänt hennes kennel och gett henne absoluta toppbetyg på hur valparna föds upp. För många år sedan (när vi var små) födde mamma upp schäfrar och för tio år sedan hade hon uppfödning av Chinese crested.

      Radera