11 sep. 2013

Tack till dig!

Sedan jag började resa tillsammans med ett spädbarn har jag ofta blivit rörd över människors omtänksamhet och hjälpsamhet. Jag är tyvärr inte den som ber om hjälp i första taget och vill verkligen inte vara till besvär. Jag har ju sett folks skeptiska miner när de ser att det kommer ombord små barn på planet men hittills har i alla fall ingen av dem fått sina fördomar om skrikande bäbisar infriade. Det kan jag dock inte ta åt mig äran för utan det beror till stor del på alla hjälpsamma medpassagerare jag mött det senaste året. En liten minuts insats kan rädda hela resan och jag tror inte många förstått hur värdefull hjälpen varit. Det är nämligen inte alltid en napp, en leksak eller en stunds tittande på "Babblarna" (ovärderlig app!) är tillräckligt.
Tack till tonåringen som lekte tittut mellan sätena i raden bakom mig på tåget. Just då var det exakt den avledning Elsie behövde för att orka den sista stunden till Arlanda. 
Tack till kvinnan från Brasilien som med stor entusiasm pekade ut alla färglada bilder åt Elsie i tidningen hon köpt. Att hon pratade ett annat språk gjorde bara hela upplevelsen ännu mer spännande för E.
Tack till den äldre mannen som på flyget till Kristianstad med stort tålamod tog emot och lämnade tillbaka Elsies leksak. Elsie tröttnade inte på leken på ett bra tag och han lät lika glad varje gång hon räckte den till honom. "Tack! Tack!" och "Varsågod". 
Tack till den unga killen som utan att tveka tog tag i min packning och bar den uppför flera långa trappor när hissen slutat fungera.Med tiokilosklump i bärsele på magen kan några trappor med resväska och handbagage verkligen kännas som att bestiga ett berg.
Tack till flygvärdinnorna på Flyglinjen (som jag alltid flyger med till Kristianstad) som gullar så mycket med Elsie varje flygning.
Det finns många fler exempel och till var och en av er som någon gång hjälp mig eller någon annan som reser med små barn vill jag bara säga: Tack! 
Elsie knappt två månader gammal på sin första flygresa.
En fem månader gammal tjej på tågstation i Malmö
Elsie fem månader på tåg hem från Varberg.
Elsie nio månader på flyg till Bergen. Så här såg det ut i ett par sekunder. Sedan var det stå i knät och stoppa ner lappen i facket på sätet framför. Och ta ur lappen ur facket... och stoppa ner den i facket. Ja, ni kan ju gissa hur det fortsatte resten av flygturen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar