5 okt. 2014

Pomonadalens äpplen

När vi köpte vår nya gård blev vi inte bara Österlenbor utan också äppelodlare (liksom nästan alla våra grannar). På några av gårdens åtta hektar växer vackra gamla äppelträd i prydliga rader.  Allt odlas ekologiskt och äpplena och musten de ger är kravmärkt. De senaste veckorna har Stefan lagt mycket av sin lediga tid ute i äppelodlingen och det han plockat inför första mustningen resulterade i nästan 600 liter must. Nu är det plockomgång nummer två och det är dags för de lite senare sorterna att börja plockas av. Första musten vi fick smakade fantastiskt gott (i alla fall enligt oss som är aningen partiska) och det ska bli spännande att se resultatet nu vid den andra omgången då det är helt andra sorter som plockas nu. 
Det är faktiskt inte bara äpplen som växer här på gården. Det är fullt av både träd och buskar som ger frukt och bär. Allt är i ett sånt överflöd att vi inte kunnat ta hand om ens hälften (ja förutom äpplena som vi haft lite mer struktur på). Det är körsbär, plommon, päron, krusbär, vinbär, jordgubbar, smultron och en rejäl vinstock med stora klasar av härliga små vindruvor. Gården är också fylld av de vackraste rosenbuskarna, lavendelrabatterna och en massa annat. Det känns verkligen som att vi fått en gård och en trädgård som är mer än vi hade vågat drömma om. Men som med allt som växer så kräver det en del jobbinsatser från oss och jag ska erkänna att ett par av trädgårdslanden helt har vuxit igen. Vi har fokuserat på det som är viktigast och just nu är det inte att få igång en självhushållning av grönsaker. En och annan zucchini har det dock blivit och så har vi kunnat hacka ner persilja eller gräslök i lite av sommarens mat. Helt lagom just nu men det är klart att drömmen om ett fint trädgårdsland (utan ogräs) fyllt med alla sorters grönsaker skulle vara fantastiskt nån gång i framtiden. Men inte nu! Puh! Bara tanken på att sköta det också gör mig alldeles matt. Min tidigare inställning till äppelträd (och floskler) hittar ni här: Jag har ÅTTA äppelträd!
Elsie fick vara med en stund när det började plockas men ville gärna provsmaka varje äpple så hon blev snabbt mätt.
Stefan har plockat ett par ton äpplen nu.
Visst är dom vackra?
Pomonadalens äpplen som ska bli Pomonadalens ekologiska äppelmust.
En del äppelträd behöver stöttor för att grenarna är så tunga av äpplen.
Vindruvorna har just plockats av och smakade jättegott.

11 kommentarer:

  1. Det låter så underbart att ha en egen fruktträdgård, och med bärbuskar dessutom! Vilken fantastisk känsla av liv och sammanhang - att vårda det som växer och sedan skörda direkt ur famnen på moder jord själv :-D Mycket arbete, förstås, men med ett så härligt resultat :-) Äpplena är inte det enda som är vackert hos er - ni är en vacker familj över huvud taget Blir lycklig över bilderna från er vardag :-)

    Lena i Bohuslän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen härligt! Ibland klagar jag över att det tar så mycket tid att sköta hela odlingen men hade vi inte haft det så hade jag saknat allt.

      Radera
  2. Vilken underbar miljö för barnen att växa upp i, du måste känna dig väldigt rik som har allt detta fina runt dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan vi flyttade hit ställer jag mig ofta frågan varför inte alla väljer att bo på Österlen :)
      Fast än har vi ju inte bott här en hel vinter så jag kommer kanske få svaret om några månader.

      Radera
    2. Angående att bo på Österlen - hur är det med ridvägar? Finns det möjligheter att rida i naturen, eller är det egna paddocken som gäller?

      Lena i Bohuslän

      Radera
    3. Det ska finnas hur mycket som helst men än har jag inte utforskat så mycket utan mest hållit mig runt gården eftersom jag bara kunnat lämna ifrån mig Oscar korta stunder.

      Radera
  3. Åh, vilka härliga bilder! Ser ljuvligt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hösten är min absoluta favoritårstid och mycket beror det på att det är skördetid då. När helgen är över och det plockats några ton äpplen kommer vi kanske inte vara så lyriska men den känslan glömmer man snabbt.

      Radera
    2. Hösten är fantastisk på många sätt. Men när kroppen säger ifrån efter några ton äpplen, så kanske det är dags att baka smulpaj på några av dem, och sedan äta den varm med glass till...

      Radera
    3. Bra ide där Helena! Jag kör dock helst på knäckig paj efter det här receptet. MUMS! http://www.ica.se/recept/knackig-appelpaj-716702/

      Radera
    4. Åh, vad gott det ser ut! Blir hur sugen som helst såhär på kvällskvisten. Men det får allt bli riktig mat när jag kommer hem ändå...

      Radera