19 sep. 2017

Äppelplockning och skördefest

På min gård finns några hektar ekologisk äppelodling. I helgen drog årets äppelskörd igång med ett ett gäng kompisar och lördagskvällen avslutades sedan med skördefest. Det blev härlig knytmiddag i växthuset och sen mysigt häng halva natten med musik, vänner och en del acapellasång. Som vanligt på gårdsfester här så sov de flesta över och vi kunde starta dagen med en lång frukost/brunch ihop där folk anslöt allteftersom de vaknade. Skördefesten va den första här på gården men jag hoppas det blir en återkommande tradition som ju går att kombinera med min och syskonens tidigare tradition att ha en höstfest kallad "sommarens sista suck" och fira min födelsedag (som infaller på onsdag).
Vi hann skörda några äppellådor i lördags men än återstår mycket så närmsta veckorna kommer innehålla mycket äppelplockning. Det brukar bli 3-7 ton äpplen ungefär och i år tror jag det blir en lite mindre skörd så närmare 3 än sju. På min förra gård hade jag åtta äppelträd men hann nästan aldrig göra något av äpplena.

...kör vända efter vända till gödselstacken. Det blir snyggt där med alla röda äpplen och de gula solrosorna. Tar ett par tuggor från äpplen som ramlar ner medan jag krattar och minns att jag i fjol bestämde att i år skulle jag göra äppelmust. 
Äh, det får bli nästa år. Läs mer i inlägget: Jag har ÅTTA äppelträd.
Det mesta blir till äppelmust men av fallfrukten blir det äppelringar och paj. Jag har däremot inte så många recept på annat att göra med äpplena så tar gärna emot era bästa tips.






Vädsthuset rymde alla vännerna vid skördefestens middag

Min mustetikett för gårdens äppelmust

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar