23 sep. 2010

Gamlingarna på gården!

Jag har två riktiga gamlingar här på gården. Det är Dimma 22 år och Hugur 20 år. Dimma skaffade jag i våras och hon är nu dräktig med Örn, Hugur är min första häst och har bott hos mig i många, många år.
Idag tänkte vi ta kort på bland annat Dimma som ska hamna på en sida om mina ston och deras avkommor (på mitt företags hemsida Frostimport.)

För att få lite fina bilder sadlade vi på Dimman och red lite grann. Inte märktes det att hon bara gått i avel de senaste åren. Bara de gråa håren i pannan skvallrade om hennes egentliga ålder men i övrigt kändes hon som en unghäst. 
Dimma, 22 år. En fin gammal dam som nu är dräktig med Örn
Gamle Hugur som nu är piggare än någonsin och fortfarande jobbar på ridläger om somrarna
Dessa två hästar är några av de som ska få sluta sina dagar som pensionärer här på gården.
Är det någon som vet hur många år man räknar att varje hästår motsvarar? Vet ju att hundar är 7 eller likn. men hästår vet jag faktiskt inte.

9 kommentarer:

  1. Det där med åldern är nog olika för olika raser skulle jag tro. Eftersom t ex islandshästar och shettisar blir mycket äldre än vissa andra raser borde det då vara så!

    SvaraRadera
  2. x3 är hästår! Sen om det stämmer är ju en annan sak ... ^^

    SvaraRadera
  3. De brukar säga att de 3 första åren är 5 häst år vardera så en häst som är 3 år är alltså 15 häst år, efter det är varje år 3 häst år. Så en häst som är 4 år 18 hästår, en häst som är 5 är 21 häst år och så vidare...

    SvaraRadera
  4. Såååå underbart fina hästar !! Och vilken lycka för dom att få vara pensionärer hos dig !!
    Och du, wow vilket hus ni har köpt, herregud vad fint det kommer att bli, ska bli roligt att få följa med på den resan och få se hur ni renoverar !!
    Ha en toppen helg
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  5. Hej Thilde!

    Va' glad jag blev för ditt meddelande - o nu har jag ju hittat hit också! :)

    Jag har hittat ursöta kattungar som är blandning av perser och ragdoll. Vad tror du om det?

    Kram

    //Wille

    http://finest.se/willesvarld

    SvaraRadera
  6. Hugur var en läcker Pålle oavsett ålder.
    Lax

    SvaraRadera
  7. Hej

    hundens första år räkna man som 10 år,dom följande år 7 år per år
    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/exterior/article488832.ab

    SvaraRadera
  8. Tack för förklaringen!
    Nu är jag betydligt klokare på det här med åldern.

    SvaraRadera
  9. Gud va vacker Hugur är. Sådär ser min drömhäst ut :)

    SvaraRadera