14 juli 2011

Köksrenoveringen- Etapp 1

Idag drog det igång! Jannice mötte upp trots sin förkylning och jobbade hårt med mig hela dagen. Först skulle all tapet rivas ner och det tidigare så städade köket blev snabbt en riktig soptipp. Sen var det målartvätt som gällde och till och med diskhandskarna verkade påverkade av det starka medlet. Skrubba rent och sen skölja av innan vi sandpapprade alla ytor som ska målas. Ännu en gång torkades allt av och sen städades köket upp innan vi (äntligen) startade med målningen. 
Allt grundmålades en vända och köket blev med en gång mycket ljusare och finare. Trist bara att väggarna där tapeten ska sitta nu är både bruna och fula så färgen gjorde inte hela jobbet, men skillnad blev det. 
Jag har bestämt mig för den övre av de två tapeterna nedan (Little garden) och den råkar dessutom vara en kökstapet som tål att skrubbas och tvättas mycket bättre än den undre. Som tur var har jag flera platsbyggda skåp som går upp till tak så det löser problemet med mönsterpassning ganska bra. Hoppas på att inte få så mycket spill tack vare det. 
Imorgon ska det målas vidare och då ska jag även beställa hem tapeten. Sen ska jag jobba så mycket jag kan både imorgon och på lördag innan jag sticker ner en sväng till Brösarp och hälsar på familjen ett par dagar (söndag till onsdag). Det gäller att passa på att både semestra och renovera nu när det är uppehåll mellan ridläger i ett par veckor. 
Tapeten (alla lager) släppte ganska lätt som tur var.
Jannice skrubbade på med den högra diskhandsken och jag fick den vänstra.
Ett av mina platsbyggda skåp efter första grundmålningen.

1 kommentar:

  1. Så FINT det kommer att bli! Flitiga du. Vad mysigt det kommer att bli i köket. De platsbyggda skåpen är så snygga och med ny färg och tapet blir köket som en dröm där på Höökebo.

    SvaraRadera