5 juni 2012

Två bäbisar till imorse!

Nu är det verkligen babyboom här på Hökebo. Trots att det var över en vecka till beräknat datum för både Freisting och Náttrún så födde de imorse varsitt fint litet föl. Freistings föl (E:Kostur) blev en snygg svartskäckhingst och Náttrúns föl (e:Tristan) blev ett feminint svart sto. Båda var så nyfödda att de fortfarande var lite krumma och smala, men om bara några dagar kommer de ha rätat ut sig och då kan man se bättre hur de ser ut. Varje sommar/höst när hästarna är betäckta känns det som en evighet innan fölen ska komma, men så äntligen börjar dom anlända. Två ston har ännu inte fölat, men de är beräknade först om en månad så det dröjer nog lite till. Vilka kombinationer av hingst och sto jag använt kan ni se i inlägget: Med hopp om fem fantastiska föl!
Som vanligt tar jag gärna emot namnföslag till de här två nyanlända fölen. Ett hingstnamn och ett stonamn behövs alltså. Namnförslag får ni som vanligt gärna ta från Lisas namnsida.
Stoet som föddes 1:a juni ska få heta Tíra från Hökebo och hon är alldeles bedårande söt. Mamma har fullt upp med att hålla ordning på henne när hon galopperar runt i stora cirklar i hagen. Såna här dagar känner jag mig väldigt lyckligt lottad och mitt morgonillamående känns väldigt lätt att hantera. 
Idag fyller valparna 1 vecka och ni som kollat in videon i förra inlägget förstår nog att det spenderas en hel del tid vid valplådan.
Det finns ingen bättre syn än denna tidigt på morgonkvisten när man tittar ut genom fönstret.
Riktigt fint tecknad skäck tycker jag.
Så här liten ser man ut bara någon timme efter födseln (stofölet).
Det är otroligt va snabbt de blir stadiga på benen efter födseln och kan dia.
Tjejen som föddes förra veckan har fått namnet Tíra från Hökebo.

17 kommentarer:

  1. Man blir avundsjuk när man ser alla valpar och föl du har hemma hos dig :)
    Ha så mysigt med alla bebisar...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här kommer några namnförslag på de fina små fölen.
    Hälsning
    Katarina

    Litla brunka- Den lilla svarta (F)
    Ljúfa- Den milda och vänliga (F)
    Kola- Svart sto (F)
    Aska- Aska (F)

    Öðlingur- Nobel, fin, förnäm, godhjärtad (M)
    Krakki- Lilla grabben (M)
    Prúður- Uppklädd, vacker, artig (M)
    Sumardagur- Sommardag (M)

    SvaraRadera
  3. Lite namn som kanske kan passa? Hingst: Stigandi, Odinn eller Tigull? Kraftur eller Teitur? Sto: Svás, Kengála eller Nattfaradis? Disa eller Brana.

    SvaraRadera
  4. Grattis Thilde till två underbara föl...! Varför inte låta alla årets föl börja på T ? Förslag på hingstnamn : Tandri , Teitur, Tappi, T'oti. Stonamn: Tibra,Tindra,Toppa,Tritla. Hoppas både mödrar och barn mår bra!

    SvaraRadera
  5. Ååh grattis! Va fina de är! Hoppas de får härliga liv :)

    SvaraRadera
  6. Grattis! Håller med Stina att alla kan börja på T :) Förslag till hingsten så tkr jag också Toti och till stoet Táta :)

    SvaraRadera
  7. Otroligt söta! Drafnar och Halastjarna tycker jag vore fina namn. Grattis och Lycka till med både föl, valpar och bebis :)

    SvaraRadera
  8. Åh, vad mysigt med nya små föl! Mina förslag på namn kommer från Islands bidrag till Eurovision i år, en riktigt bra låt tycker jag, framförd av Gréta och Jónsi.
    /Helena

    SvaraRadera
  9. Ett hingstnamn som jag älskar är Dropi. På stoet kanske Littla eller Olga. :)

    SvaraRadera
  10. Jag läste en hemsk artikel nyligen om en islandshäst som var tvungen att avlivas pga förgiftning. Kanske vill döpa en av dina små efter den? Man måste ta hand om djur och natur! Silfurtoppur är namnet.
    http://www.skanskan.se/article/20120609/HORBY/706089857/1019/-/gifterna-kan-ha-dodat-kattpsykologens-hast

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt om det stämmer att det är ogräsmedlet som orsakade hästens död. Sen verkar det ju vara en ovanligt klantig bonde som sprutat vid deras vattenbrunns etc. så det kommer han säkert åka dit för.
      Silfurtoppur betyder silverfärgad lugg vilket hästen i fråga hade då han var färgen silversvart. Tyvärr är ingen av mina det så namnet kan jag inte ta till min lilla grabb.

      Radera
    2. Då vet jag vad namnet betyder också. Inte så bra på detta. :) Trevlig helg!

      Radera
    3. Haha, ja det är inte alltid lätt att veta betydelsen av alla isländska krångliga namn. Hörde om en som döpt sitt föl till nåt i stil med Támyrja och tyckte det var jättefint. Först flera år senare träffade hon en islänning på en tävling som tittade konstigt på hästens hovar och frågade varför hon döpt den till "fotsvett". Det gäller alltså att ha koll på isländskan innan man döper de små :)

      Radera
    4. Hahaha! Det va riktigt roligt! :D

      Radera
  11. Jag tycker hingsten ska heta Vákur- Hök, falk (M). Håller med dig om teckningen, bedååårande söt!!
    Stoet skulle passa med namnet Dimma- Skymning (F)
    Lycka till med föl å bebis!!

    SvaraRadera
  12. Flera vackra isländska namn: Froði, Hera, Hrönn, Mökkur och Pegasus! Þyrnirós är också fint :)

    SvaraRadera
  13. Några namnförslag:
    Sto:
    Bára - våg, Snotra - "den eleganta", Lukka - lycka
    Hingst / valack:
    Blossi - flamma, Sindri - gnistrande, Skenkur - gåva

    SvaraRadera