12 maj 2014

Pomonadalens hästar

För en dryg vecka sedan var det så äntligen dags att inviga de nya hagarna på gården och ta hit mina hästar. De som jag brukar kalla mina "lägerhästar" (i dagsläget 6 stycken) får förbli hos sina fodervärdar eftersom det kommer dröja ett tag innan jag kör igång med någon verksamhet här nere. Planen nu är att våren 2015 kunna vara redo att ha lite kurser och att sommaren 2015 ska innehålla både ridläger för barn och ungdomar och gourmethelger för vuxna. Men nu har hästarna som flyttat hit ett helt annat syfte än att jobba på ridläger och kurser. Dom är här för att förgylla utsikten, fylla mig med "måbra-hormon" när jag borstar och sköter om dom och så måste dom ta hand om allt fint gräs i hagarna förstås. Just nu bor här sju hästar. Det är hingsten Ess från Hökebo och hans yngre bror valacken Snafs från Hökebo som får gå i en hage. Sedan är det ett gäng tjejer i en annan hage bestående av Náttrún frá Vídinesi (Ess och Snafs mamma), Ida från Lönneberga, Blida från Agersta (till salu), Rakel från Hökebo och så ettåriga Líf från Hökebo som är dotter till Rakel och Ess.
Jag hoppas på att kunna rida igen redan till sommaren bara min foglossning ger med sig och då kommer Snafs, Ess och Blida att sättas igång. Jag längtar verkligen efter att få utforska omgivningarna från hästryggen.
Ess från Hökebo lade sig tillrätta under ett äppelträd och vilade efter den långa resan.
Ida, Blida och Náttrún är mätta och belåtna på betet.
Snafs från Hökebo i sin nya hage.

2 kommentarer:

  1. Fina Blida är saknad här....

    SvaraRadera
  2. Vad långt våren har kommit mot här i Västmanland.

    SvaraRadera