31 aug. 2010

Måla, måla, måla

Efter jobbet stack både jag och Stefan till nya huset för att pyssla lite. 
Mitt jobb just nu är att göra pannrummet fint innan alla installationer ska göras. Stefan hade redan monterat bort en hel del sladdar och rensat rent så det var i stort sett bara för mig att sätta igång med pensel och roller.
Thilde blandar färg



Nu är taket målat en vända men det måste göras en gång till innan det är riktigt bra. Sen är det dags för väggar och sist men inte minst källargolvet. Fint blir det! Någon som har tips på bra färg till källargolv?

Det som är tråkigt med projekt som det här är att ingen någonsin kommer hälsa på och säga: "oj va fint det är i ert pannrum!"
Det är bara vi som kommer veta hur fint det är där nere i källaren och som sagt, fint blir det!




första hörnet färdigt

12 kommentarer:

  1. Kul att gå in och läsa lite om er här i bloggen. Såg er i BSF för att jag känner till dig och Lovisa sedan skoltiden. Lovisa och jag gick i paralellklasser i högstadier annars gick ju ni i Danmark medan jag gick på Uppsävja.

    Verkar rätt kul med målning ändå måste jag säga... vi har köpt hus (i Nåntuna) och flyttar in i oktober och där behöver vi gå några tag med pensel och färg.

    SvaraRadera
  2. hæ! rosa gaman að lesa bloggið þitt :) Til hamingju með nýja húsið, það verður örugglega ótrúlega flott þegar það er tilbúið! Hvað er samt "pannrum" ??

    kv. Karen Sif

    SvaraRadera
  3. Hej! Jätte kul att du börjat blogga. Tycker du skriver alldeles fantastiskt.
    Måste bara säga att jag har en pedant till far och slarver till farbror, min far har målat fixat och satt alla rör och kablar i pannrummet helt rakt. Min farbror har inte gjort det, ser rätt haffsigt ut i hans pannrum. OCH min slutsats är att även om man inte spenderar mycket tid i detta rum, så är det ändå så skönt att kunna visa upp ett "vackert" rum för ev. hantverkare eller andra personer som är rätt kunniga.

    Tips på färg är mörk plommonlila eller limegrön. Det måste dock vara vitt på väggarna om dessa färger ska göra sig bra.

    Lycka till och jag hoppas jag kan läsa mer om dig här!

    SvaraRadera
  4. Hej
    Mitt tips är att lägga klinker på källargolvet. Färg släpper lätt och är det någon fukt i grunden så "andas" klinker...och snyggare är det också...

    SvaraRadera
  5. Jag tror Stefan skulle säga klinker, för då andas golvet. Markfukten har lätt för att lyfta färgen. Hade själv klistrad plastmatta på betonggolv i källaren, och den lossnade. Klinker blev bra, men det är ju mer jobb.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Vi tänkte försöka hitta en färg som fungerar på just källargolv. Vi har nämligen 150 m2 källare så klinker känns lite dyrt och tidskrävande. Hittar vi inget bättre alternativ så är det förstås det bästa.
    Plastmatta lovar vi dock att låta bli!
    Og Karen, Pannrum er í kjallaran.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    För ett antal år sedan fanns det något hos Odal (Granngården) som hette "Alfaplast". En färg som användes mycket till mjölkrum bland annat. Den var väldigt slitstark och lätt att jobba med.
    Lycka till med renoveringen!

    SvaraRadera
  8. Hej Thilde! måla tak vet jag hur det är, vi köpte hus förra hösten och sen dess har vi målat 120 kvm tak, det var furutak som blev vitt. Jobbigt för armarna men fint blev det=) men jag använde dock pensel så man kom in i alla skarvar. Jag håller med er om färg på golvet, bättre att lägga mer pengar på renoveringen "inne" i huset=) Måste passa på att säga vad tufft av dig att hoppa bungyjump i fångarna på fortet, blev rädd bara jag såg höjden.... ha en bra dag! Louise

    SvaraRadera
  9. Hej Thilde!
    Jättekul att få följa husets "makeover" tycker du ska skaffa ett skaft till rollern (moppskaftet kan funka) det blir hårt för nacke o rygg att rolla tak utan skaft. Ha det så gott.
    Mvh. Maja.

    SvaraRadera
  10. SÅ glad att du började blogga så vi får fortsätta följa eran resa tilsammans =)

    Vi har inte lika stor källare som er men inte långt ifrån heller, vi funderade först på en grå färg så är gjord för garage och värkstads golv men nu lutar det mer åt såna där klick glov platta http://www.jula.se/bygg/dorrmattor-och-golvsystem/golvplatta/
    Då finns det både i trä och i klinker och dessutom lätt att ta bort vid rengöring eller byta ut om någon går sönder =)

    Ser fram emot att fortsätta följa eran resa mot fremtiden =)

    SvaraRadera
  11. TACK! för alla tips!
    Jag uppdaterar med hur det blir med golvet.

    SvaraRadera
  12. Hej Thilde!
    Såg via "Bonde-Emmas" blogg att du också startat en blogg, kul! Jag önskar dig och Stefan lycka till med allt! Ni är så fina ihop och kortet på er två i ditt första inlägg är så perfekt!
    Kram, en tittare från Bonde söker fru.

    SvaraRadera