22 aug. 2010

Finaste kaminen

Det är svårt att inte börja köpa saker långt innan allt är klart med huset. Fast ibland tycker jag att det är ok och när Stefan hittade en annons på en fin gammal kamin från sekelskiftet från Ebbes bruk så valde vi att slå till.
Det blev en liten tur till Sollentuna en kväll och nu står den i källaren i väntan på att få hamna i matrummet så småningom. Den är nästan lika hög som jag är lång och kommer nog passa finfint. Ved finns det ju gott om i min skog och visst är det härligt att kunna elda lite på vintern. Det är minst lika mycket för mysfaktorn som för värmen tycker jag.

I vardagsrummet ska vi nog försöka få in en gammal kakelugn om vi får tag på någon lagom stor som passar i ett hörn. Här på Hökebo där vi bor nu finns tre kakelugnar och de ger så jämn och skön värme när vi eldar morgon och kväll.

När jag är frusen så brukar jag stå och "kramas" med en kakelugn en stund och det är nästan som att ta ett varmt bad.
 

3 kommentarer:

  1. Snygg! Det verkar ju rättså avundsvärt, ert lilla projekt, i alla fall när man från mitt behagliga avstånd inte alls kan fatta hur mycket jobb ni har framför er :-) Det såg ju riktigt underbart ut utifrån i alla fall. Grattis. Och välkommen ut i bloggosfären! Ha det fint och hoppas vi ses snart! Oskar

    SvaraRadera
  2. Yes! Världens finaste kamin banne mig. Grattis!

    SvaraRadera