12 sep. 2010

Lugnet har lagt sig över gården

Nu är säsongens sista helgkurs slut och gården känns som vanligt rätt tom och tyst när alla packat ihop och åkt hem. Jag har inte ork att åka bort till huset och fixa så det blir lite pyssel i stallet och med hästarna istället. 
Ikväll känns det lagom att bara soffhänga och ha det lugnt
Ikväll blir det i alla fall middag med Stefan och han kommer nog vara lika trött som jag för han har jobbat i huset hela helgen. Hösten kommer vara lite lugnare för mig med vissa fullspäckade dagar men många lugna också. Då ska jag verkligen spendera tid i nya huset och det jag inte kan får jag lära mig vad det gäller husrenovering. 

Innan årsskiftet måste värmesystemet in och det ska borras för bergvärme, dras in ett vattenburet system och läggas golvvärme i kök och badrum. Mycket kan vi förstås inte göra själva men det är oftast en hel del runt omkring varje projekt som ska förberedas och fixas. Jag måste till exempel måla vidare i källaren där alla rördragningar ska göras. Tack till alla som tipsat om olika lösningar för källargolvet i inlägget måla, måla, måla. Vi funderar fortfarande på hur vi ska göra men än är det många tak och väggar som ska målas så det är inte så bråttom med just golvet. 
Apropå golv så funderar vi på att lägga linoleum golv i köket i ett rutigt mönster. Inte svart/vit för det känns för skarpt men i något varmare och mildare färger tror jag det skulle vara jättesnyggt och framförallt slittåligt. Är det någon som har erfarenhet av den typen av golv?

Kanske ett köksgolv i den här stilen skulle passa?
Här har jag samlat lite andra inlägg om vår renovering:

3 kommentarer:

  1. Hej Thilde!

    Jag kan säga att jag är väääääldans avundsjuk på ert fantastiska hus.

    Linolium är jättefint och en naturprodukt men det är "öppna" porer i golvet som gör att man bör behandla det då och då. I ett kök blir det mycke slitage så då går smutsen rakt ner i golvet och man månste nästan ha en skurmaskin för att få det rent. Efter det bör man polera golvet med ett vax så man får en hård yta igen. Men har ni lätt att få låna en sån lite då och då så skulle jag utan tvekan lägga linoliumgolv.


    Lycka till i höstprojektet.

    /Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej
    Har bara ett råd:lägg inte in ett klickgolv,hundar har väldigt svårt att gå på det,åtminstone vår hund hade det.
    Men din ide lät väldigt snygg.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vi har samma golv i vårat kök. Och jag fullkomligt älskar det! Inte mer svårstädat än något annat golv. Min hund har inga problem att gå på det, och inte andra hundar som varit på besök.
    Det är så mycket snyggare med grått en svart =)
    Lycka till!

    SvaraRadera