11 juli 2011

Hundvideo från Hökebo

Hundarna Mimmi (Shäfer/pudel) och Selma (Labradoodle) har ni kunnat se en del av här på bloggen. I inlägget Labradoodles eller Pudradorer står lite om hur det gick till när jag blev med hund. En av fördelarna med att ha en blandrashund är att det inte finns några regler för hur de ska se ut och klippas. Något vi på gården utnyttjat till fullo när vi testat olika hundfrisyrer på Mimmi och även gett Selma en knasig frisyr ibland. Hundarna är mest av allt sällskap men hjälper mig även valla hästflocken när det behövs och förstås även vakta gården. Det blir lite träning emellanåt och oftast blir det små tricks som är kul att göra tillsammans. Här kommer en liten video på en varm och trött Mimmi och en glad Selma när de visar lite av vad de kan. 



7 kommentarer:

  1. Åh vilka goa vovvar! Jag har en cockerpoo hemma :-)

    SvaraRadera
  2. vilka fin hundar du har..

    SvaraRadera
  3. Finns det regler för hur rashundar ska vara klippta? Har jag inte märkt! Mina pudlingar ser ut precis som jag vill att dom ska se ut. Okej, till utställning får man man "pleasa" domarna, men annars är det ju inget som säger att de kan klippas precis hur som helst.

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt Jenny. Klart man få ha sin rashund precis som man vill förutom just vid utställning. Jag som vill kunna hålla på med uppfödning hade med en rashund behövt tänka mer på frisyren än jag i dagsläget gör med mina hundar. Nu är det dock inte aktuellt med någon utställning och då blir det fritt fram att styla som jag vill.

    SvaraRadera
  5. Va duktiga dom va!
    Men hur skulle det gå om du INTE hade haft allt detta godis som du trycker i dom.
    När jag kör mina kurser med bl.a med lika dana trix så får dom knappast aldrig godis,det är fysiskkontakt å lek som gäller!!
    För den dag du inte har ng godis tillgängligt så gör dom INTE övningen lika posetivt.
    De e ju INTE godiset som ska lära hunden eller.....???

    SvaraRadera
  6. Haha, ja hur skulle det gå?
    Jo, det går faktiskt alldeles utmärkt att göra trix utan godis också och visst kan vi belöna med gos, kasta leksak etc. också men det gjorde sig inte lika snabbt när tricksen skulle filmas helt enkelt. Skulle nog inte påstå att vi trycker i dom godis. De får millimeterstora bitar skinka eller ost just på videon. Det var varmt och svettigt och det kändes viktigt att hålla motivationen uppe eftersom vi ville göra flera trick på rad.
    Jag tycker all form av belöning är bra eftersom det viktigaste när man tränar djur är positiv förstärkning. För mig är det inte så väsentligt om det ibland kommer i form av kel och lek och andra gånger i form av godis.
    Fortsatt lycka till med dina kurser!

    SvaraRadera