16 sep. 2010

Hur blir det sen?

Här bor Jag och Stefan idag med våra hundar
I en kommentar fick jag frågan hur vi ska göra med gården Hökebo sen efter vi flyttat (nya huset ligger tre mil norrut utanför Mehedeby). 
Det är förstås inte helt bestämt ännu eftersom det dröjer nästan ett år innan vi kan flytta in i nya huset men lite tankar har jag. Först och främst har jag tänkt hyra ut bostadshuset till någon som vill bo här till exempel med sina hästar alt. bedriva någon form av verksamhet på gården. 

Det känns ju bra att ha någon som bor på gården permanent och kan ha uppsikt när jag inte är här (jag har ju trots allt en hästflock här). 


Mina hästar hemma på gården
Tanken är sedan att jag ska pendla de tre milen till jobbet (alltså till Hökebo där hästarna är) på dagarna, men eftersom jag har kontor hemma  (i nya huset) blir det kanske halvdagar på gården ungefär. Mina hästar har halmade vindskydd i hagen, fri tillgång på mat och uppvärmda vattenkoppar som fylls automatiskt. 

Det viktigaste är alltså inte att ha någon här som ska sköta dom utan bara att någon har uppsikt om någon verkar må dåligt eller om ett staket går sönder till exempel. Jag kommer ha ett par hästar som ska ridas och så ska dom alla pysslas om lite förstås men mycket av mitt jobb vintertid (när jag inte har läger och kurser) är på kontor och på bortaplan som ridinstruktör och föreläsare

Selma kommer få följa med matte till jobbet på dagarna
Det blir alltså inte en massa körande fram och tillbaka på dagarna till gården vilket känns skönt. Än vet jag dock alltså inte till 100% hur allt blir eftersom det är så pass långt fram i tiden.
Stefan får som tur var mycket närmare till sitt jobb i Gävle. I dagsläget pendlar han till Gävle (drygt 6 mil enkel väg) varje dag och att halvera den sträckan blir förstås skönt.  


Än så länge är alltså Hökebo (utanför Månkarbo) vårt hem, men nästa sommar blir nya huset vårt hem och Hökebo blir min arbetsplats istället.

6 kommentarer:

  1. Gud vad fin Selma är!!!!! Men hur är pälsen? Måste du klippa henne???? Blir så sugen på en Labradoodle :) Och så en liten fråga, vart ungefär ligger nya huset?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är jättekul att läsa din blogg Thilde! Har en liten fundering nu, när du skriver att du åker till ditt jobb, vart menar du då? Är inte ditt jobb på gården?

    SvaraRadera
  3. Jo, mitt jobb är på gården, men nu när vi ska flytta blir det att jag kommer köra hit till gården på dagarna, alltså "åka till jobbet". Jobbet blir inte längre bara hemma som det är nu.

    SvaraRadera
  4. australienmalin.blogspot.com18 september 2010 kl. 03:07

    ah vad trevligt, dar skulle man allt kunna tanka sig att bo! =)

    SvaraRadera
  5. känns inte det tråkigt att inte kunna ha en gård längre?
    Att bara kunna gå utanför huset och se sina hästar?
    Eller tycker du det ska bli skönt? :)
    du ska fortf. äga gården och bara hyra ut den eller? :)

    SvaraRadera
  6. Jo det känns förstås tråkigt. Som det ser ut nu kan det dock vara möjligt att ha hästarna på bete vid det nya huset (ca 50 m från huset) där det finns beteshage som nu används av några får. Att sommartid få ha hästarna runt knuten skulle kunna vara en lagom kompromiss från att bo på gården eftersom det nu inte kommer vara möjligt.

    SvaraRadera