23 juni 2011

Jonatan lär sig snabbt!

Träningen av Jónatan har pausat lite under våren men startades igång igen i början på Juni.  Till min stora glädje har han visat sig vara en otroligt lättlärd häst. Efter att ha varit fäst utanpå Hugur några gånger så kunde han knäppas lös och verkar så smått förstå vad det är vi vill. Jag kan nu rida honom (tillsammans med sällskap förstås) i skritt trav och galopp. Av egen vilja går han ibland lite i tölt vilket inte är något jag kräver nu men det känns ju bra att den finns där. Mest har jag fokuserat på att göra honom trygg och lugn. 

Nu kan jag stryka och klappa honom på halsen med rätt yviga rörelser och kan även klappa honom bakom sadeln utan att han blir spänd. Det är nästan så jag glömmer vilken ung häst han är ibland eftersom han snabbt blivit så trygg. Nu fortsätter jobbet med att lära honom svänga (det går att styra lite grand nu), stanna (han saktar snällt in även om hästen framför fortsätter i trav) och så småningom också att ge efter både i sidorna och i nacken. Men jag har ingen som helst brådska och allt får ta den tid det tar. Viktigast är ju att han tycker att träningen är lagom svår och mest rolig.
Bild tagen från ryggen av Jónatan.

2 kommentarer:

  1. Han verkar ju vara en riktig goding, den dar Jo'natan!!!
    Onskar alla tva och fyrbenta pa Hokebo en harlig midsommar!!!!
    (fran en som inte har sa mycket av riktig midsommar, har i Wales...)
    Andriette

    SvaraRadera
  2. Hej Tilde!

    Jag har en 4 årig islandshäst som jag har börjat rida in i våras(april till en bit in på juni). Vi kan skritta/trava/galoppera och även stanna utan problem. Han ha just nu vila men det är tänkt att jag ska börja med honom i augusti igen. Så det jag nu vill fråga dig om är lite tips på hur jag ska träna för att få han att ge efter lite och flytta undan för skänkeln, för det blir väl nästa steg? Han kan idag flytta undan för pisken ifrån marken, men hur ska jag överföra detta när jag rider?

    Han är väldigt trygg och pigg och glad när vi har ridit i våras, så jag tror att han är redo för nästa steg när vi har repeterat det vi tidigare tränat.

    / Sara

    SvaraRadera