4 aug. 2014

Livet med två barn

En stor del av dagarna präglas av känslan att ha minst två armar för lite. Just när Elsie behöver hjälp på pottan så måste lillebror skumpas på axeln, när jag ammar och det blir tyst en stund så har Elsie hittat inoytolsalvan och noggrant smörjt in hela benen och magen, när båda är nöjda och vi får en lugn stund med saga i soffan eller likn. så passar valpen på att smita iväg och kissa runt hörnet. Jo, för vi har faktiskt skaffat valp mitt i allt också. Det var ett tillfälle att köpa en tik som kommer bli en ny avelstik i kenneln i framtiden och även om det just nu är lite hektiska sommarveckor kvar med småvalpar, hyresgäster i uthyrningslängan, Elsie hemma från dagis och mycket gäster så tänker vi att det snart blir lugnare. Elsie börjar på förskolan igen om en vecka och valparna flyttar i slutet av månaden. Vi har dessutom haft turen att få tag på en fantastiskt trevlig au pair (Maari från Finland) som hjälper oss med lite allt möjligt här på gården och utan henne vet jag faktiskt inte riktigt hur den här sommaren skulle gått ihop.
Oscar spenderar många timmar per dag i bärselen (Ergo baby för stunden) eller den mjuka bärsjalen i trikå (moby wrap). Då är jag rörlig nog att hänga med Elsie på hennes lekar, rasta valpen och stora hundarna och se efter valparna. Han sover oftast bara tio minuter om vi lägger ner honom i vagnen, men jag hoppas det är en ryckig sömn pga värmen och att vagnen ska kunna fungera när hösten kommer. Vi övar på att använda nappen lite för med Elsie var det ju först när hon tog napp som både vagn, bilstol och lägga ner i spjälsäng (efter nattning i bärsele) började fungera. Jag gick till och med så långt att jag kallade nappen för "Lösningen på alla problem..."
Oscar kan i sjal eller sele sova i två-tre timmar i sträck så dagarna flyter på riktigt bra. Natten sover han från ca 11-5.30 med bara ett par amningsstunder däremellan. Tyvärr verkar han likt syster vara rätt morgonpigg men Elsie började sova bättre för något halvår sedan och sover nu ofta till någon gång mellan sju och åtta. Hon har precis slutat med välling på natten men kan fortfarande behöva att vi hjälper henne hitta nappen eller likn. någon gång per natt.
Det finaste med att ha två barn nu är de små stunderna när Elsie gosar med Oscar. Hon har (hittills) inte visat någon avundsjuka utan är bara go med sin lillebror. När han klagar lite i babysittern hoppar hon ofta ner fårn sin matstol och försöker underhålla honom med en kul dans eller bara prata med honom. Än så länge har hon inte så många ord mer än mamma, pappa, Mimmi (hunden) och Pippi. Men till Oscar säger hon ofta "Heeeej!". 
Min syster tog några bilder på Oscar häromdagen och lyckades till och med fånga ett litet leende i sömnen. 



                                                                                                    Foto: Lovisa Höök

2 kommentarer:

  1. Varför har Elsie fått välling på natten? Hon är ju så stor nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elsie ammades flera gånger varje natt förut och sedan trappade jag ner ich erbjöd vatten istället. På småtimmarna var det dock omöjligt att få henne att somna om utan amning så då ammade jag för att slippa gå upp vid fem. När vi slutade amma i och med att jag blev gravid (och illamående) bytte vi amningen mot lite välling och hon sov då till sju/åtta istället för fem (som var morgontiden för henne utan amning och välling). Visst tänkte vi att hon borde sluta snart men våren har ju inneburit flytt, inskolning och sedan lillebror efter det så vi valde att vänta. Nu är hon precis fylda två år och vi gör en flaska välling på kvällen inför nattning (kokar en egen god välling) men slipper numera ge flaska på natten sedan några veckor tillbaka. Jag vet inte vad som är "rätt" men så här har vi valt att göra i alla fall och det känns jättebra.

      Radera