28 nov. 2011

1:a snön 1:a advent

När stormen rasade som värst i södra Sverige kom en fin present till oss på kvällen i form av snö. Jag hade försökt få upp vinterkänslan med att baka bröd och göra soppa till middag, men innan det var klart var marken redan täckt med ett tunt lager snö och allt blev genast mycket finare utanför fönstret. Att fodra hästarna på ren vit snö på morgonen var fantastiskt härligt även om jag förstås vet att det bara är tillfälligt eftersom det spås vara plusgrader i några dagar till. Gladast var nog Selma som skuttade och for som om det vore en meter nysnö och inte ett knastrigt lager blötsnö som frusit till och det smittade som vanligt av sig (Glädje som smittar!) så man blev på toppenhumör.  
Fortsätt gärna tipsa om fler sätt att skapa julstämning här hemma för jag är långt ifrån i hamn. Självklart ska det bakas bullar men jag väntar till helgen då min syster och hennes jättehund (se nedan) ska komma hit och hälsa på.
Igår kväll bakades det frallor med frön i för nybakt bröd (med
massa smör och en god ost) till soppa är bland det
godaste jag vet!
Det blev en god fisksoppa till middag igår.
När jag tittade ut mitt i matlagningen hade snön redan täckt marken.
En helt annan vy utanför köksfönstret i morse.
Min systers hund Saskia är ståtlig och stor. Här sitter
hon mellan min brors hund Sickan (kusin med Selma) och Mimmi.

3 kommentarer:

  1. Jag fick mycket av min julstämning när jag gjorde en egen jäättte stor granris krans till stalldörren, dekorerade gjorde jag med kottar,ingrid- marie och pepparkaks formar (givetvis hästar) och sen ett grovt snöre :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig angående färsk bröd och soppan. Vilka fina hundar! Pudlar och Grand Danois i mitten? :)

    SvaraRadera
  3. Grandis i mitten men den ljusa är en labradoodle och min svarta hund Mimmi är en korsning mellan schäfer och pudel.

    SvaraRadera