7 nov. 2011

Spöken och motorsågar!

Igår var det avslutning på årets Halloweenläger och de tio deltagarna gjorde en fantastisk kadrilj i högt tempo som uppvisning. Jag stod som vanligt och blev alldeles rörd över hur duktiga dom är och glömde helt bort att jag tänkt filma det hela. Lägret som varade i fyra dagar fylldes med ridning och annat hästpyssel men också med en spökrunda sista kvällen (lördags). Vi är i efterhand väldigt nöjda med den eftersom det skreks en hel del. Utmaningen är nämligen att faktiskt lyckas skrämma 10 tonårstjejer i grupp. Inte alltid så enkelt kan jag lova och frustrationen har vissa år varit stor hos oss ledare. Själva har vi varit hur mörkrädda som helst när vi provgått och sedan blir lägerdeltagarna knappt rädda alls.


I lördags blev det dock en rätt lyckad spökrunda i min smak. Vi började med att berätta en liten spökhistoria i jordkällaren och vad deltagarna inte visste var att redan innan de gick dit så hade min grannes vuxna son gömt sig i en stor låda därinne. Efter spökhistoriens slut (om ett spöke här i trakterna som brukade vara ute och leta efter sin försvunne son) så stack jag iväg och ställde en klocka att ringa efter 5 minuter. När den ringde fick de öppna den lapp som satt fasttejpad under klockan och precis när de skulle läsa den hoppade den svartsminkade grannen upp ur lådan och skrämde alla som trängdes i den mörka jordkällaren. Väl ute igen sökte de upp nästa lapp bakom ladan och då kom en gammal antik traktor puttrande ur mörkret med röda lysen och ett "spöke" som satt och skrek efter sin försvunna son. Min granne Svante gjorde en strålande skådespelarinsats!
De gick sedan bort till en skog och där väntade jag och Matilda (anställd) och skrämde dem längs vägen. Väl inne i den övergivna ladan när de skulle söka efter sista lappen drog Stefan igång motorsågen och skrämdes lite han också. 
Stefan klädde sig i mörk regnkåpa, drog en strumpa över huvudet och fällde upp kapuschongen och såg verkligen galet läskig ut med sin motorsåg.
(Foto: Linus Höök)
När de till slut jagats hem till gården av oss spöken och motorsågsmän så tände vi upp Hökebo igen, samlades i vardagsrummet och tog stolt emot en applåd. Sedan kollade vi på filmen från morgonens gymkana och skrattade så vi fick ont i kroppen. Jag upprepade regeln att vi aldrig skräms på sovloftet och alla lyckades sedan gå och sova utan vare sig mardrömmar eller "mörker-rädsla" så vi var väldigt nöjda.

Stefan och jag tog efter gårdagens avslutning en liten sväng till Stockholm på kvällen och hälsade på hans föräldrar en stund och käkade sedan hos några kompisar som nyligen fått barn. Ett yttepytte litet troll som förstås var väldigt söt. 

Här kommer lite bilder från lägret. 
Sproti var Gymkanahäst (tillsammans med Glói) och vann ett par av grenarna åt sitt lag.
Det gick undan när tvillingarna från Göteborg hjälptes åt på Gymkanan.

Gulligaste Glói fick en ny frisyr på lördagens gymkana.

Kadriljen var väldigt fartfylld och snygg och alla höll ordning på ridvägarna.
Goliat gick med på sitt första läger och skötte sig väldigt bra.
Han är mitt senaste tillskott av Lägerhäst.

2 kommentarer:

  1. Hög klass som vanligt ser jag på Höökebos Halloweenläger. Ni är otroliga!

    SvaraRadera
  2. asså jag har märkt att pappa har filmat bodde fårn i sommras och nu i höstas, så maila bara och säg till så skickar jag det till dig!!!!!:)

    Thilde det blev jätte lyckat ridläger jag tror det var det bästa och läskigaste ridlägret jag har varit på!!!!!!!!!!!!

    Tack Thilde att du har sått här till oss undomar, fortsätt så här!!!

    SvaraRadera