9 nov. 2011

Att renovera tar tid!

Det är klart jag visste det när vi köpte huset och det var en av de saker alla sade till oss. Inledningsvis var planen att flytta in till sommaren (alltså i somras), men vi hade inte räknat med den omfattande takrenovering som kom emellan och nu har inflyttningen skjutits upp till nästa sommar. I och med att vi bor såpass bra och bekvämt här på gården finns det ingen anledning att flytta för tidigt. Planen är att i nya huset göra en lägenhet som nu ser ut att bli en charmig tvåa på runt 70 m2. Dit flyttar vi när den står klar och kan sedan göra klart resten av huset i den takt vi vill. När resten är klart flyttar vi ut från lägenheten och in i den stora delen (drygt 200 m2), men när den flytten blir av kan vi inte veta än utan det får bli när det blir. Gissningsvis blir vi kvar i lägenhetsdelen minst i nåt år eller två. 
Att vi köpt huset är däremot inget vi någonsin ångrat. Den där bilden av hur fint allt kommer vara när det är klart är som bränsle som eldar på oss varje gång vi blir lite trötta. Vi hade ju faktiskt tänkt att bygga ett helt nytt hus innan vi hittade det här drömhuset och att bygga nytt hade ju inte varit någon enkel match det heller. Läs och se filmen om det i inlägget: Det blir inget husbygge för oss!
Fredagsmys på vårt vis (fast ofta sitter vi hemma
och kollar Idol som alla andra). Mimmi trivs
när hon får vara med.
Vi har premiärsovit i huset en natt i somras.
Taket som gjorde att flytten sköts upp. Känns i efterhand väldigt bra
att vi gjorde det i den ordningen när vi såg hur mycket av råsponten
som behövde lagas och bytas under den gamla takpappen.
Omgivningarna är ett extra plus för vårt hus. Vattenkraftverket som
man möts av när man kör in i "byn" är så fint.

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag imponeras verkligen av dig och Stefan, men framförallt blir jag inspirerad. Jag och min sambo köpte för snart ett år sedan en lägenhet på 60 kvm som vi har renoverat från grunden. Allt. Nu har vi haft en tung höst med jobb och annat och just nu bor vi i en fullt bebolig lägenhet, men utan lister, trösklar osv. Jag blir iaf inspirerad av dig att fortsätta med vår renovering vid jul. Tack! Känner även igen det där med att allting tar längre tid än vad man trott.

    SvaraRadera
  2. vad frustrerande att inte kunna flytta in i ett gemensamt hem snart!!!! När man köpt något vill man ju dit så fort som möjligt. Jag kan förstå ett halvår eller så men flera år innan man kan flytta in... är det inte jobbigt?

    SvaraRadera
  3. vilket fint hus. ni har . Det kommer att bli färdigt. den som väntar på något gott väntar aldrig för länge minns det..

    SvaraRadera
  4. Hade jag vetat att det skulle ta två år innan vi fick flytta in från början hade jag tyckt det var jättejobbigt men nu har ju redan ett år gått och då känns det liksom inom räckhåll. Skulle det skjutas upp ett år till skulle jag ge upp däremot :-)
    Det är ju som Martin skriver att väntar man på något gott så... Men ett år till är min gräns så den ska vi se till att hålla!
    Och till Palmerna, Tack! Det kan behövas :-)

    SvaraRadera
  5. Tack för att du citera. mej tidigare. hur är det med dina ben ??

    SvaraRadera
  6. Jo, benen är det faktiskt ganska bra med. Jag måste fortfarande ha stödstrumpor hela dagarna men det stör inte alls. Visst känner jag fortfarande av dom men jag kan jobba och hålla på som vanligt nu vilket är jätteskönt.

    SvaraRadera
  7. skönt att höra..

    SvaraRadera
  8. Tänk på vad Tennyson skrev en gång i världen:

    "... att sträva, att söka, att finna och aldrig ge upp."

    Visst är det urjobbigt ibland, men med envishet kommer man långt!

    Hälsningar från din ivriga läsare

    SvaraRadera
  9. Jag beundrar dig verkligen Thilde, jag var på ditt föredrag på Elmia, satt och rös större delen av tiden. Du har lyckats med allt som en annan kan drömma om. Du fick mig verkligen att inte tappa hoppet om att slå sig in i den läskiga "egen företagare" - världen.

    SvaraRadera