23 mars 2011

Håll ut lite till vintern!

Snart kommer sommaren och tar vid. Det är en lycka att kliva ut varje dag marken är frusen och snön ligger kvar. Lycka är att somna till stormvindar och tänka att det hjälper marken att torka upp. Jag har ju redan skrivit ett inlägg om att "Våren är överskattad" och jag har funderat mer på det sedan dess. Det är definitivt sedan jag blev gårdsägare för åtta år sedan som årstiderna kom att betyda betydligt mer än tidigare. Marken är känslig den här årstiden och hästarna förstår ju inte att vara försiktiga när de trampar runt och lämnar djupa avtryck efter sig. Den här långa vintern är därför väldigt välkommen på gården och jag vet att många blev besvikna när det snöade häromdagen men jag blev överlycklig. Fint och rent i hagarna igen!
Här är det ju fortfarande vinter men jag vet ju att det söderöver börjar bli ordentlig vår. Och jag ska erkänna att tussilagos och vitsippor är bland det bästa jag vet så lite vårkärlek ryms även i mig. Tråkigt bara att lera hör till mitt säkraste vårtecken. 
Vilket är ditt säkraste vårtecken?
Påminn mig också gärna om alla fördelar med våren så jag kan bli lite mer positiv till april som är på väg.
De dräktiga stona och unghästarna i sin rena vita hage (ett litet tag till).

6 kommentarer:

  1. Grus och damm är mina säkraste vårtecken. Men - det är så härligt när man kan sopa bort gruset och plötsligt få en känsla av att naturen väcks till liv och det kommer att bli en ny värld efter en lång vinter!
    Den ivriga

    SvaraRadera
  2. smältande snödrivor med hundbajs på hela tomten. Och ishala gångstigar.

    SvaraRadera
  3. Det vackraste vårtecknet alla kategorier är koltrastens drill högt uppifrån en trädtopp i solnedgången. Första gången jag hör den sången blir jag alldeles varm i hjärtat och känner att nu är verkligen våren på gång!
    Helena

    SvaraRadera
  4. idag fick jag ett riktigt vår tecken när jag var ute på hästryggen, den kom en nässelfjäril, å det tyder på en bra sommar!! // stina

    SvaraRadera
  5. När kommer fölen?

    *väntar med spänning*

    SvaraRadera
  6. De är beräknade att komma från början av maj till mitten av Juni. Hela 7 stycken blir det i år!!!

    SvaraRadera