19 mars 2011

Dags för högsäsongen på Hökebo

Som alltid den här tiden på året undrar jag var den där lågsäsongen tog vägen. Några månader som jag tror alltid ska vara superlugna och med minimalt med arbete. Så förutspår jag vintern varje år (se tex. inlägget: Lugnet har lagt sig över gården) men varje år så slår det lite fel och blir långt ifrån så lugn som jag trott. Denna vinter har det blivit fler föreläsningar än tidigare, några helgkurser på bortaplan (bland annat Torsåker, Varberg, Enköping och Agersta) och så en massa helt vanligt jobb på gården. Det är träning av hästar, skjuts av hästar till tränare, köpare etc. och förstås skötsel av kontor, stall, mark och stängsel som alltid tar mer tid än man tänker sig. Nu startar i alla fall högsäsongen och det blir först en tur till Indal utanför Sundsvall där jag ska hålla en kurs hos familjen Bromée (Östanskär Islandshästar). Sedan följer många helgkurser, avelsbedömningar, hingststation med hingsten Kostur och så förstås alla sommarens ridläger och kurser på hemmaplan. Här kommer lite bilder som i alla fall får mig att längta massor efter sommardagar här på gården.

Visst är det underbart! Ridläger och föl kommer oftast samtidigt.
(Foto: Hanna B, en av deltagarna på läger 1 sommaren 2010)
Stefans snygga folkabuss hör också sommaren till.
Sommaren 2010 kom Johanna hem från Hólar på Island och
jobbade tillsammans med mig, Julia och Jannice. Både Julia
och Jannice kommer vi återse här på gården i sommar.
Grabbarna på förra sommarens killridläger övar på avslutande uppvisningen.
Baklängesridning är ett stående inslag under barbackaridningen.
Lite galopp i backen vid stenbrottet blir man glad av.

2 kommentarer: