18 feb. 2011

Vi såg henne inte...

...fastän hon fanns här mitt framför oss. Venus köptes in till verksamheten för några år sedan och har gått med på ett antal ridläger och kurser. 
Baklänges går lika bra som framlänges på snälla Venus.
Hon är en töltsäker tjej som är pigg och lyhörd och har därför passat bäst med lite erfarna ryttare. Samtidigt är hon såpass lydig att min systerdotter kunnat rida henne när hon bara var fem år gammal och min tidigare så hästrädda vän har till och med lärt sig rida tack vare Venus. Eftersom hon för mig varit en ridlägerhäst har jag helt missat hur fin hon egentligen är. 

Barbacka och bommar är inte heller något problem.
Venus plaskar gärna när vi rider långritt till stenbrottet.
För ungefär en vecka sedan red jag och Julia ut och plötsligt upptäckte vi Venus kapacitet. Det krävdes några sträckor ökad tölt och en passläggning för att övertyga mig om att det här är ett sto som bör avelsbedömas. Hon fick följa med till Vignir i måndags när jag lämnade Ess och han höll med om att hon har riktigt bra gångarter. Han uttryckte till och med att hon "skulle kunna få förstaklass för ridegenskaper" (men det gäller ju förstås om man får ALLT att stämma). 
Vignir provade Venus en stund i måndags.
Jag körde 4-hjuling bredvid och Julia knäppte kort.
Hon har en häftig pass!
 


Venus gick från att vara "bara" en läger häst till att bli även ett potentiellt avelssto och tävlingshäst.  En så bra "allround-häst" är ju perfekt för avel. 

Jag tror dock inte hon jobbat sitt sista ridläger. Hon gillar det och så länge det finns en önskan hos deltagarna att rida henne så kommer hon förstås vara med. Nu är det mer en fråga om jag vill dela med mig. Hon är ju så otroligt kul att rida!

8 kommentarer:

  1. Vilken otroligt vacker häst hon är. Hoppas verkligen att det går bra på avelbedömningen. Såg jättefin ut när Vignir red!!!

    SvaraRadera
  2. fint häst! är hon brun eller? kanske brunblack? eller vad det kan heta...
    spinner vidare på dina tidigare inlägg. yes, vet precis hur det känns när folk kommenterar ens ridning/hantering/häst. har också fått jobba med att inte bry mig om andras kommentarer utan tro på vad jag själv gör.
    sen om gångarter. :-) funderade på bilden på venus i pass. hur är det, ska inte båda hovarna på samma sida lämna marken samtidigt? det ser ut som att frambenet är i marken när bakbenet har lämnat, vilket borde betyda att hon är lite i obalans? för att kunna skjuta på i ökad pass och tält vill man väl även där han hästen på bakdelen med lätt framdel och mycket häst framför sig? det ser ut som att hon trillar framåt...
    pernilla

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Venus har den snygga färgen brunblack s det var bra gissat :-)
    Ang. pass så är den inte helt tvåtaktig. Bakfoten går ner i marken lite före framfoten och på samma sätt så lämnar framfoten marken lite senare än bakfoten. Man brukar välja bilder där de är kvar i marken med båda benen för att de just ser ut att tippa lite framåt i just det där steget (som i galopp där det på vissa kort ser ut som dom håller på att ramla framlänges). Tyvärr hann inte kameran ta så många bilder i kylan så vi fick nöja oss med en bild som var nästan i rätt steg.
    Om hästen kommer i obalans beror det oftast på att de blir "för tvåtaktiga" alltså benen är på väg att landa samtidigt alt. frambenet är på väg ner före bakfoten. Då slår hästen oftast upp i korsgalopp för att lösa problemet. Venus gör alltså rätt på bilden, men kameran borde knäppt ett kort en halv sekund tidigare.

    SvaraRadera
  4. aha där ser man, jag trodde den var två taktig ;-)
    ja, såna där galoppbilder när de står på näsan vill man ju inte gärna publicera :-)

    SvaraRadera
  5. Hej, hon verkar härlig Venus..:) Hur gammal är hon o var kommer hon ifrån??
    Ha en mysig helg
    Ewa

    Ps vi har fint plogade ridvägar....Ds

    SvaraRadera
  6. Wow, hon är superfin!! Och- go Thilde, det är dags för egen visning nu!
    Kommer gå kanon! Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Vad kul att göra ett sådant fynd i sin egen samling. :-) Klart du ska visa själv. Jag har också total prestationsångest både på tävlingar och inför tanken på att avelsvisa. Men jag vill visa mitt sto själv om något år eller två. Det är i vart fall målet. Hästfolk är bra på att snacka skit, och det är svårt att skaka av sig när man känner allas blickar på sig. Men det är synd om det stoppar folk från att våga lära sig att avelsvisa sina egna hästar. Det kan ju inte vara omöjligt om man är en hyfsad ryttare och känner hästen. Det lär "bara" vara en fråga om att lära sig hur man ska visa upp hästen på banan, träna, träna, träna, kunna "visningsprogrammet" i sömnen och att hästen är van vid liknande situationer. Kapaciteten ser ju verkligen inte ut att saknas, och hon verkar ju ha bästa lynnet!

    Hästfolket borde bli bättre på att peppa varandra!

    SvaraRadera
  8. Håller med dig Lisa. Hästfolk borde bli bättre på att peppa varandra. Håller tummarna för dig och ditt sto i framtiden.

    SvaraRadera