3 feb. 2011

Walk of shame

Ja så kändes det när jag igår körde traktorn till verkstaden för att få hjälp med lite service. Folk vände sig om när jag kom brummandes. Sakta, sakta körde vi genom Månkarbo och skämdes. Traktorn Hilda (mer om henne i inlägget: Vem är Hilda?) är ingen skönhet precis. Hon är ärligt talat äldre, mer sliten, mindre och bullrigare än någon annan. När jag parkerade utanför verkstadsbyggnaden kunde jag inte låta bli att skratta. Där stod hon bredvid flera andra stora fina traktorer och såg värre ut än någonsin. Lite vilsen när hon tagits ur sitt sammanhang.
Traktorn går så långsamt att jag kan knäppa kort medan jag kör.
Men Hilda är ovärderlig i arbetet på gården och sköter sig faktiskt oftast jättebra. Det är ju trots allt inte utsidan som räkas eller hur?

6 kommentarer:

  1. Vi har tre traktorer på gården varav två som Hilda och de används i perioder nästan lika mycket som den moderna traktorn även om de dock saknar vissa moderniteter såsom dörrar och fönster men det är ju bra med frisk luft! :-) Go, Hilda!

    SvaraRadera
  2. Men hur gick det för Hilda sen?
    Jag tycker att hon är jätte cool. Vintage men "rough around the corners"
    ;-)

    //Ingrid

    SvaraRadera
  3. hihi, roligt! jag noterar nåt som ser ut som ett halmtak inuti traktorn? :)
    /Kristin

    SvaraRadera
  4. En gammal trotjänare är nog så bra ibland som en ny traktor med strömlinjeformade lycktor och alla tillbehör därtill. Jag har en bekant som köpte en gammal traktor för något år sedan för 35 tusen. Det motorljudet är bland det härligaste man kan höra.
    Om den återkommer jag med en go bild senare.
    Snart är det vår, snön kommer att smälta så fort Vasa-loppet är kört.
    Var rädda om varandra och Ha de o hälsningar fr Lax

    SvaraRadera
  5. Nu ringde dom från verkstaden och Hilda mår fint. Lite nya filter, smörjd lite här och var och hydraulikoljan är påfylld på nytt. Hon ska få flytta hem igen efter helgen och det känns skönt fö hon är genast saknad på gården.
    Kanske är hon inte snyggast och modernast men hon är guld värd för mig!

    SvaraRadera
  6. Tuta när du kör förbi hos oss på vägen hem me härliga Hilda...Hon är mycke charmigare än de nya modernare modellerna som gasar förbi här...vi lovar <3

    SvaraRadera