6 apr. 2011

Så MÅNGA moment!

Om det är något jag lärt mig under tiden vi renoverat är att varje projekt som låter enkelt och lätt överstökat alltid innehåller en massa moment jag inte kände till. Som när vi skulle göra klart för radiatorerna som skulle hängas och rör som skulle dras på vägg. Då var det massor av håltagning mellan rum i källaren, många timmars underarbete med att ta bort tapet, spackla, slipa och spackla igen innan man kunde måla väggen i flera omgångar. Fönsterfronterna tog vi bort all färg på med IR värmare (Läs mer och se resultatet i inlägget: Jag kommer drömma om målarfärg!) och golvsocklarna likaså innan de kunde grundmålas. 
Stefan mitt i jobbet att skruva fast
Minerit skivan i vårt framtida badrum.


Det här med att få in golvvärme i kök och badrum har också varit lärorikt för mig. Jag trodde nog att det kom skivor med golvvärme i som man lade ut och sedan lade golv på (jo, det är ok att skratta åt mig). Nu har jag lärt mig att det är rätt många fler steg än så tex. att det ska reglas tätt (efter att det gamla golvet rivits bort och gammal isolering sugits ut), isoleras, kläs med spånskivor, fräsas ur spår, dit med plåt och sen slang och så putsas med t-sprit innan det primas med särskild primer och sedan ska ett speciellt fix smetas ut innan en särskild sorts formfast skiva ska skruvas på plats. Inte glömma att det ska dammsugas i flera omgångar under arbetets gång. Är det då klart där? Nä förstås inte. Det ska flytspacklas i rätt fall mot brunnen och sedan till slut ska golvet läggas. Har ni läst ända hit gissar jag att ni pysslar med renovering för annars är sånt här inte särskilt spännande. 

 Jag fick ju påminna er läsare för en tid sedan om att "Jo, vi bygger fortfarande" eftersom jag varit rätt dålig med att ta bilder den senaste tiden i huset. Jag lovar bättring och nu när det börjar våras där ute så vill jag faktiskt ta med kameran lite oftare. Snöiga bilder som i inlägget "Evighetsgöra" har jag nog av nu tycker jag.Vill du läsa mer om husets renovering? Klicka på den lilla etiketten "renovering" nedan (i ytan där man även kan klicka på kommentarer)så får du hela listan med inlägg om husrenoveringen.
Ett litet enkelt kök ska det bli i
lägenheten. Hur det ska se ut har vi
inte riktigt bestämt.
Nån liten turkos detalj ska vi nog få in!

Just nu står ett litet kök och badrum på vår "att göra" lista. I vårt nya hus kommer det bli en lägenhet med separat ingång som vi ska hyra ut i framtiden. Vi har tänkt göra klart den lägenheten på drygt 50 m2 för att i ett första skede bo där innan vi fått klart i stora delen och kan flytta ut ur lägenheten och in i huset.

2 kommentarer:

  1. Hej,skulle vara kul om du kunde avslöja de lösningar du är mest nöjd med på gården, sånt som underlättar hästhanteringen eller bara sånt som är lite fiffigt.
    Jag och min sambo ska bygga både stall och lösdrift och uppskattar alla tips vi kan få, från alla håll. Så om du kunde ägna ett inlägg åt detta vore jag jätteglad. Gärna en o annan fotodemonstration också.. :)
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Kolla gärna in inlägget Mina fyra bästa hästtips från den 11 november. Se länk nedan. Om det är något särskilt du undrar över så tvekaq inte att fråga så kan jag göra ett inlägg till med tips på sådant ni läsare vill veta mer om.
    http://thildesblogg.blogspot.com/2010/11/mina-fyra-basta-hasttips.html

    SvaraRadera