22 okt. 2011

Snart mästare på cupcakes!

Eller jag har i alla fall tagit ett steg i rätt riktning.
I torsdags kväll bjöds jag med av en vän på cupcake-kurs i Stockholm (hos Cupcake Stockholm). Det är tur att jag har pyssliga vänner som kommer på idén för jag visste knappt vad cupcakes var. Vi körde mot Stockholm på eftermiddagen och glömde förstås helt att räkna in köerna i tidsplanen. Middag fick vi snabbt stryka från schemat när vi sakta rullade in mot centrum i oändliga bilköer. När det väl släppte var vi redan sena men två små chokladbitar i min handväska hade dämpat hungern redan och nu var vi mest glada över att ha hittat parkering. Vi sprang iväg i regnet och hittade fram till Cupcake Stockholms lilla söta lokal där de redan kört igång. 
Det var först arrangören som demonstrerade de olika momenten och sedan delade vi upp oss i grupper och körde igång. Vi gjorde smet som spritsades ner i små muffinsformar och ställdes in i ugnen innan vi blandade ihop lite olika toppingar. Att få spritsa ut topping och sedan dekorera de små nygräddade "minimuffinsarna" var nog det roligaste. De hade förstås en mängd olika smaksättningar. Vad sägs om kanderade syrenblommor, dajmkulor och halloncrunch bara för att nämna några. Med oss hem fick vi sedan några fina små lådor med våra egna cupcakes och sedan dess har det fikats ordentligt kan jag lova.  
Min fördom var nog att de små amerikanska bakverken skulle vara torra och tråkiga i smaken, men oj, va fel jag hade. De var saftiga och smarriga med topping som ofta gick åt det mer syrliga hållet. Till kommande kurser här på gården hoppas jag kunna bjuda på en massa cupcakes för det blir ju så mycket roligare fika då!
Mysigt pyssel när de skulle dekoreras klart. Jag satsade
mycket på kombinationen choklad och hallon!
Choklad, halloncrunch, apelsinrippel och kanderade syrenblommor!

4 kommentarer: