13 dec. 2010

Mera bullfest!

De nya radiatorerna kopplades in igår och det är helt ljuvligt att slippa frysa i vardagsrummet. Tyvärr hann inte Stefan koppla in de två elementen i köket så där är det lite extra svalt just idag. Det löste jag med att börja baka saffransbullar (kändes onödigt att bara ha ugnen på för att få värme utan att baka något) och det blev både bullar som sist (kolla inlägget Bullfest, bullfest hela dan) och gömmor. Tycker personligen nästan bäst om saffransgömmorna som är runda bullar med riven mandelmassa i mitten. Så enkelt men så gott, särskilt om man värmer dom i 20 sek. i mikron.
I helgen ska jag göra julgodis och självklart blir det en massa av mina favoritpraliner. Receptet hittar ni i inlägget: Jag är periodare
Nu finns det bullar så det räcker fram till jul.
Mina gömmor på gräddning.

Det gäller ju att pyssla och baka lite nu så att julstämningen infinner sig. Har ni julgodistips så skriv gärna i kommentarsfältet. Kan behöva lite ny inspiration till helgens pysslande.

11 kommentarer:

  1. Ja just det....jo att det bakas goda bullar i Hökebo det vet vi om, men inte fått smaka ännu.
    Kanske om de räcker till slutet av April så kanske vi kan avge ett omdöme och räcker de inte dit så blir det säkert fler baktillfällen om jag förstått husfrun rätt.
    En glad Lax gillar nybakt.
    Ha de

    SvaraRadera
  2. Bullarna ser så lockande ut och jag vet ju hur luftiga och saftiga saffransbröd du bakar så jag blir jättesugen och längtar till julafton då de ska avnjutas.

    SvaraRadera
  3. Hej Thilde!! Vad goa dina bullar ser ut att vara.Detta lätta godis gjorde jag helgen och nu får du recepten av mej,
    Ischoklad på smör 75 smör,200 gr blockchoklad som du smälter ner i vattenbad rör ner smöret och tillsätter ett lätt uppvispat ägg som häller i,Sen är det bara fylla ischokladformar med detta om du vill något extra som nötter så kan du ta det.
    Cornflakesgodis med blåbär
    200 gr blockchoklad, 2 msk olja, 4 dl cornflakes, 1 ½ dl kokosflingor,½ dl torkade blåbär.smält chokladen tillsammans med oljan över varmt vattenbad.Rör ner cornflakes,kokosen och blåbärshacket.Klicka ut små kakor eller i småbrödsformar.Förvaras svalt.
    Lycka till!! önskar Barbro

    SvaraRadera
  4. heej!
    läser bloggen varje dag och tycker d är helmysigt att få följer på gården och i renoveringen :)
    vad har du för recept till gömmorna?
    kram

    SvaraRadera
  5. Underbart! jag gjorde saffransbullar med. samma recept som vanliga bullar, men saffran i. Emellan hade jag sen smör, kanel mandelmassa och rivet äpple. Blev kanon saftigt och gott!!!

    Gjorde en ny sorts julgodis i dag. Minimaschmallows, hackade daim och hackade jordnötter som jag blandade med smält choklad, så det blev bräck! Oerhört smaskigt!

    SvaraRadera
  6. Jag bakar också efter samma recept som vanliga vetebullar (på baksidan av de flesta vetemjölspaket) och tillsätter saffran. Sedan skär jag upp små bitar deg, lägger lite riven madelmassa i mitten och nyper ihop och formar sedan till en boll. Sedan penlar jag med ägg och toppar med pärlsocker, men krångligare än så är det inte. Tack för smaskiga godistips. Fortsätt GÄRNA tipsa, jag ska handla ingredienser till pysslet först på fredag.

    SvaraRadera
  7. Recept på "Pepparmytspraliner" du tar en medelstor kokt potatis som du skalar sen mosar den och blandar i så mycke florsocker så du kan göra kulor av den, efter det så smaksätter du den.. rulla kulor av den, smält sen blockchoklad som du rullar kulorna i så är det färdig när chokladen har stelnat.. En passus det blir många godbitar av den så du inte blir brydd..
    Lycka till från Jämtland

    SvaraRadera
  8. OBS!!!! jag glömde skriva att potatisen ska vara kall..;))

    SvaraRadera
  9. Jag vet en väldigt god sak man kan göra på julen choklad kåla det är gete gott och pasar ochså bra som present
    god jul på dig.Hälsningar Ida

    SvaraRadera
  10. hej va ha du för recept på gömmorna?? Tack ör en mysig blogg

    SvaraRadera
  11. Sofia, jag kör på receptet bakpå mjölpåsen + 2 saffranspåsar per sats. Jag jobbar degen ordentligt smidig och blank och tillsätter mjöl tills den börjar släppa lite från kanterna och känns lagom (INTE för mycket mjöl!). Sedan jäser den minst en timme innan jag skälper ut den bit för bit, formar tjocka korvar utan att knåda för mycket och sedan skär jag små bitar lite större än chokladbollar. Jag plattar till, lägger lite riven mandelmassa i mitten och sedan nyper jag till alla ändar så att den stängs innan jag rullar den lite mellan handflatorna till en boll. Låt jäsa 30 min till på plåten innan man penlar med ägg, toppar med pärlsocker och gräddar ca 8 minuter i 250 grader. Lycka till!

    SvaraRadera