29 dec. 2010

Nyårsplaner

Jag är inte mycket för att dra iväg på fest på Nyår. På något sätt önskar sig alla att nyårsfesten blir "festernas fest" och med de förväntningarna är det ju rätt lätt att man blir besviken. 
Skälet till att jag sällan varit på nyårsfest just de senaste 8 åren är också att jag blivit gårdsägare och hundägare. Det är rätt svårt att få tag på en gårdsvakt på nyårsafton som vill sova kvar till nyårsdagen. Det är faktiskt ganska skönt att inte behöva göra upp några andra planer än att vara hemma. 
Hästarna känns som ett väldigt bra skäl att fira nyår hemma.
Förra året var en kompis med och kvällen bjöd på tillräckligt med spänning. Vattnet frös (ni minns väl hur kallt det var. Brrrr!) och det blev några kämpiga timmar med att få igång det. Samtidigt satsade jag och kompisen på att få på snökedjorna på traktorn. De är INTE gjorda för små "tjej-armar" kan jag lova och det tog rätt mycket mer tid och ork än för de flesta andra bönder skulle jag tro. 
Än har inga snökedjor satts på denna vinter...
Vi var stolta, nöjda och glada när det väl var klart och nästan samtidigt släppte isproppen i vattenledningen (efter Stefans ihärdiga arbete med att tina den). Vi hann med att duscha under tiden som steken blev klar i ugnen och sedan hade vi en härlig middag trots allt. 
Både jag och Stefan firar nyår 
här hemma på gården i år igen.


I år ska vi nog satsa på att fixa trerätters tillsammans med några nära och kära. Ett nyårsfirande helt i min smak med andra ord.

Tips på godaste och bästa efterrätten till nyår mottages tacksamt!

6 kommentarer:

  1. Det första som kom upp i huvudet var snickerskladdkaka med vaniljglass. Enkelt men oj så gott. Jag har inget direkt recept men jag vet att det finns på recept.nu eller så googlar du :) Kladdkaka med center i rör nedtryckta, jag brukar ha 2 st rör. Sen en chokladkola över som jag blandar m,ed salta jordnötter och täcker kakan med. Måste testas! :) Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Frusen limecheesecake med varm hallonsås är supergott!
    Maria

    SvaraRadera
  3. Pannacotta är gott.

    5 dl grädde
    1/2 vaniljstång
    100g vit choklad
    3 1/2 gelatinblad

    Hacka chokladen.
    Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
    Koka upp grädden med vaniljstången.
    Häll grädden över chokladen, rör och lägg i de urkramade gelatinbladen.
    Häll upp i små skålar och ställ att stelna i kylen i några timma (helst över natten).

    Till det här så är det gott att mosa t.ex, hallon tillsammans med socker, eller varför inte blåbär eller några andra bär. Ta vad du hittar och hitta på något gott. Det går ju att koka upp lite blåbär eller hallon också och kanske ha i lite florsocker eller något. Hitta på något efter vad ni gillar bäst. Gott blir det med största sannolikhet.

    SvaraRadera
  4. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6265&a=155953&ingredients=glace+aufore&av704si=-1&av704ko=-1&showResults=false&lid=receptSearch332139&lPos=2
    Om du går in på länken ovan kommer du till ett recept och den glass-maräng-tårtan är helt underbart god vill jag lova! Den är inte så jätte svår att göra heller faktiskt! Jg ska själv göra den till mina gäster på fredag!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  5. Vi hade lilla nyår hemma idag, åt Chokladfondant med en hallonsås till. Supergott! Receptet finns på recept.nu, klicka in på 'Halv åtta hos mig' och sen är det robertos recept. Jättesmaskigt och inte sött. =)

    SvaraRadera
  6. Center-Pannacotta är hur gott som helst! Gjorde detta i går!
    4,5dl grädde
    0,5dl socker
    2,5 gelatinblad
    ca 120 gr Center.

    Skär Centern i mindre bitar. Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp Grädden och Sockret, därefter tar man bort den från plattan och häller i centern. Här satte jag på kastrullen på plattan igen några omgångar då det är viktigt att centern smälter. (Den Center som inte smälter ska man sila och jag har ingen sil) Jag lyckades smälta allt.
    Däefter kramar du ur gelatinbladen, smälter dom på låg värme med lite lite vatten och sen blandar du in det i smeten. Rör så det fördelar sig jämt.
    Detta blir 6 st små eller som jag gjorde 3 st helt ok storlekar med efterrätter.
    Den är kalasgod!

    SvaraRadera