22 dec. 2010

Iskallt!

Idag blir det ingen ridning! Det är -26 grader ute och morgonen har innehållit en hel del pyssel med vatten (eller snarare is). Det ska visst fortsätta vara kallt i några dagar så hästarna kommer nog få lite julledigt dom också.
För att julen ska få vara lite ledig även för min del så kommer hästarna få fri tillgång på mat i några dagar med start fredag. Det är skönt att kunna ta med sig hundarna och sova över hos familjen i Uppsala på julaftonskvällen. En av de bästa stunderna kring jul är frukosten ihop nästa dag när alla fortfarande är rätt mätta och loja. Vår jul är numera fri från julklappsstress och det är bara min syrras tre små barn som får klappar. Ett tag hade vi något vi kallade "tjugo-kronors-regeln" som innebar att ingen fick spendera mer än 20 kronor på någons julklapp. Det blev kreativa jular med mycket hemgjort, blandskivor, loppisfynd och annat, men nu är det alltså slut även på det vilket gör julen lite lugnare och plånboken lite gladare. 
Hur har ni löst julklappsstressen?
Vilken är din favoritstund på julen?
Istapparna över ett av mina fönster är fina, men
skvallrar också om att det är ett av ställena värmen
läcker ut ur det gamla huset. Tur att man kan elda i
kakelugnarna och kompensera lite.

3 kommentarer:

  1. Vi har slutat byta julklappar i år, från morgonen har vi "julklappsspelet" och på kvällen köper vi två triss var och lägger i en korg så får man dra lotter:)
    mysigast är nog morgonen!!:)
    jag kommer från en mjölkgård och har jobbat med just det i några år men nu är jag allergisk, annars tyckte jag det var mysigt att bryta av dagen med ett mjölkpass med pappa:)

    SvaraRadera
  2. Emma o jag är "fortfarande barn" o hoppas o tror tomten kommer...om än sent eftersom alla små barn i Månkarbo ska besökas först...vi älskar paket, inte stora dyra utan såna med lite "känsla".Vår julafton börjar med kyrkan kl 11, sen en stund i stallet med Mjölnir innan mat mm och trevligt sällskap o kanske tomtebesök....Iår blir det nog julotta med kl 06 i Månkarbo, har man sååå nära nån gång måste man gå(vet ju att det är sååå mysigt bara man kommer upp)....o sen kan man sova gott halva dagen, hihi! För sen står "bara" rida Mjölnir på programmet innan kalkonmiddag hos bästa vännerna på juldagskvällen...muuuums!

    SvaraRadera
  3. I min familj har vi dragit lott om att en vuxen skall köpa julklapp till en annan vuxen, för ca 200 kr var. Så förutom våra 2 barn har vi alltså bara varsin annan person att handla till, vilket har varit kanon! I sambons familj har vi gjort något liknande, fast inte helt riktigt lika bra, tycker jag. Där ska varje vuxen köpa en julklapp till en vuxen, en till ett av tonårsbarnen och en till de små barnen. Alltså 3 julklappar per person, för ca 100 kr per styck. Till de vuxna skall de vara allmängiltiga, så att de passar vem som helst, vilket inte var det lättaste, för man vill ju ge något med lite eftertanke ändå. Så därför föredrar jag den första versionen med lottning. Tycker oavsett att det är himla skönt att inte behöva handla till ALLA, särskilt nu när man inte har så mycket pengar överlag.

    Vill också säga att jag älskar att läsa din blogg :) jag skulle gärna vilja lära mig rida islandshäst någon gång. Jag har ridit sen jag var 6 och har god hästvana, men jag har aldrig haft en egen häst som har varit ridbar och som jag har kunnat utveckla min ridning med. Vad jag förstått på en vän som har haft islänningar så är det inte en nybörjarhäst direkt.

    Hoppas att ni får en fin jul och nyår!

    SvaraRadera